sara gust
Avslutat medlemskap
Vad gor att manga av oss dras till den typ av bild som ett teleobjektiv ger;
kort skarpedjup om man sa vill,
"platt" bild, med mera ?
Ar det ngn slags voyeuer - instinkt hos oss,
"observera utan att bli observerad",
eller att "tele-verkligheten" ar sa olik var "verkliga" uppfattning av "verkligheten" ?
jag gillar verkligen en del bilder tagna med teleobjektiv nar teleobjektivet ar anvant pa ett adekvat satt,och nu pratar jag inte om bilder tagna i radsla att narma sig sitt objekt rent fysiskt,
(eller da det bygger pa t ex nodvandighten av teleobjektiv inom t ex sportfotografering).
utan ngt man valjer for att det ar det man mest gillar och alla effekter det ger.
Vad gor att vi attraheras av detta "onaturliga" koncept?
vari ligger tjusningen?
(detta gar naturligtvis ocksa att aplicera pa vidvinkel, men kanske ar det en annan diskussion....)
kort skarpedjup om man sa vill,
"platt" bild, med mera ?
Ar det ngn slags voyeuer - instinkt hos oss,
"observera utan att bli observerad",
eller att "tele-verkligheten" ar sa olik var "verkliga" uppfattning av "verkligheten" ?
jag gillar verkligen en del bilder tagna med teleobjektiv nar teleobjektivet ar anvant pa ett adekvat satt,och nu pratar jag inte om bilder tagna i radsla att narma sig sitt objekt rent fysiskt,
(eller da det bygger pa t ex nodvandighten av teleobjektiv inom t ex sportfotografering).
utan ngt man valjer for att det ar det man mest gillar och alla effekter det ger.
Vad gor att vi attraheras av detta "onaturliga" koncept?
vari ligger tjusningen?
(detta gar naturligtvis ocksa att aplicera pa vidvinkel, men kanske ar det en annan diskussion....)
Senast ändrad: