Kan bara hålla med Björn. 70-300 G SSM är riktigt bra.Om det är för dyrt för dig kolla då på detta objektiv som får bra kritik;
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300so
Här kan du läsa kommentarer om detta objektiv ;
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21232
Absolut. Det där nya Tamronet verkar absolut i klass med 70-300G och har också ultaljudsfokus-motor (typ SSM). Bra formfaktor och mycket prisvärt.
70-300G är också bra, men inte alls riktigt i klass med 70-200G som nån skrev. Däremot ett trevligt byggt objektiv som går att få för drygt 5K begagnat. Tamronet verkar dock lika bra och kostar mindre, det är ett bra råd.
Angående Minolta 75-300 så har jag haft dels samma som silvervarianten, fast mitt var svart. Riktigt kass objektiv!!! Köp inte det. Har också haft 75-300 av den första generationen, det med fokuslåsningsknapp och det var riktigt bra optiskt. Däremot hade det stora svårigheter att hitta fokus tycker jag.
Ett annat alternativ kan vara ett fast 'Tokina 400/5,6. Brukar dyka upp som begagnade för runt 2500 kr. då och då. Mycket trevligt välbyggt hyggligt ljusstarkt fast tele helt i metall och med smart motljusskydd. Riktigt bra bildkvalitet! Jag hade ett sådant en kort period, då jag fick tag i det i ett paket tillsammans med ett par teléconvertrar. Gillade det, men var lite överflödigt för mig då jag hade annat också.
Sen kan jag inte låta li att slå ett slag för Sigma 150-500/5,0-6,3 OS HSM. Kan nog uplevas lite väl stort på en A55 iofs, men mycket bra objektiv. Det är trots allt bra med den extra längden jämfört med ett 70-300. Objektivet har inbyggd stabilisering som funkar super och är att föredra framför sensor-stabilisering vid så långa brännvidder. Det har mjuk och exakt HSM fokusmotor, inte supersnabb, men inte långsam heller. Är riktigt bra att sätta fokus även när det är mörkt. Jag gav 7900 kr för mitt hos JapanPhoto, men det har nu gått upp en tusenlapp i pris.
Sigmat presterar mycket hög bildkvalitet även på största bländare och längsta brännvidd. Jag hade tidigare ett lnästan ikadant av versionen utan bildstbilisering, men det var inte alls lika bra.
Slutsatsen är att satsa på det nya Tamron "Super Performance" 70-300 USD. (Tyvärr utan VC i versionen för Sony med hänvisning till att det finns inbyggt i kameran). Eller alternativt Sigma 150-500 OS HSM om du tycker det är värt det dubbla priset, eller Tokina 400. 500 mm. gör helt klart stor skillnad jämfört med ett vanligt 300 mm.
/Mats