Annons

teleobjektiv - simning, hockey, fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!
har börjat fundera på ett teleobjektiv till min 400D men har lite besluts ångest över vad man ska köpa...

Det jag tror jag kommer fotografera mest är simmning, ishockey (Från sargkanten, inte några längre avstånd.) och fotboll.

Jag har länge tittat Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro på www.cyberphoto.se

Men så börja jag undra om objektivet börjar på 70mm så är det endå ganska mycket zoom på en 400D så jag undrar är det någon som har fotat tex hockey eller simning med ett 70mm+ objektiv? närgränsen på 1,5 spelar den in?

Såg då på någon hemsidan där dom rekomenderade ett Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di som också finns på Cyberphoto för drygt 1000kr mer.. PLus med det här objektivet är dels närgränsen på 0,5m och det längre zoomen men tappar man mycket kvalite på ett sånt här objektiv?

Något annat teleobjektiv ni rekomenderar?
Har ingen fotobutik i närheten så jag kan inte testa objektiv =(

Jag vill ha ett objektiv som tar alla brännvidder i 1 men jag vill samtidigt inte förlora massa kvalite.

Har hursom helst tänkt skaffa mig ett 17-50 2.8 Tamron så man kanske måste byta emellan objektiven? tyvär kan man väll inte få allt i ett?
 
Nej, du kan inte få allt i ett. Har själv fotat fotboll med Nikons 75-300 men tyvärr blir den låga ljusstyrkan ett stort hinder i vägen. Det är sällan så bra ljus att du kommer upp på slutartider runt 1/1000 om optiken har ljusstyrka 5,6 eller sämre.
Rekommendationen måste vara ett 70-200/2,8. (eller vad Canon har som motsvarar)
Då fungerar det.
Rekommendationen alltså:
Två kamerahus. Ett med typ 70-200/2,8 och ett med antingen ett kortare zoom eller, som i mitt fall, ett 400/4. Men då gäller det fotboll. Från en position vid ena hörnflaggan täcker du då in hela planen.
 
Patlin skrev:
Men så börja jag undra om objektivet börjar på 70mm så är det endå ganska mycket zoom på en 400D så jag undrar är det någon som har fotat tex hockey eller simning med ett 70mm+ objektiv? närgränsen på 1,5 spelar den in?

70-200/2,8 är i princip standard när man står och fryser om fötterna vid sargen och närgränsen behöver du inte oroa dig för. När spelarna är närmare än 2 meter så är man inte så pigg på att sticka upp vare sig huvudet eller kameran, utan man försöker undvika att bli halshuggen av klubborna som tenderar till att vara utanför sargen i stället för på isen.

När det gäller ishockey så är stor bländaröppning väldigt bra att ha, då det ofta är dassigt ljus i ishallarna. Hallar med elitlag i har i regel bra ljus, medan resten känns som om det hänger ficklampor i taket.

Tyvärr så ligger inte 2,8-objektiven i den prisklass som du tittar på... Sigmas 70-200/2,8 kostar 9 200 och Canons ligger på 12 795 hos Cyberphoto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.