Annons

Teleobjektiv 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa ett teleobjektiv till min d40x. Eftersom jag även har vuxit ifrån huset kommer jag även byta ut det inom kort (väntar bara på att Nikon ska släppa D90.)

De objektiv jag har kikat på är:

* Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
* Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Vad tycker ni? Nikons motsvarigheter är ju så sinnessjukt dyra så de är inte ens att tänka på...

Tack!
 
Hej

Jag har inte testat Tamron objektivet,men jag har föregångaren till Sigman som du är intresserad av(Det ända som skilljer är närgränsen,som är bättre på den nyare modellen)

Kan starkt rekomendera Sigman då den är mkt skarp(aningen soft på 2,8 men om man bländar ner ett steg så är den skarp)Välbyggd och den har en väldigt trevlig känsla,HSM motorn göra AF snabb och tyst,Af är också väligt exakt,ett kanon objektiv helt enkelt.Har inte hittat något att klaga över på min Sigma iaf,det man kan vara lite vaksam över är att vissa exemplar kan ha en tendens att ha ett litet glapp (1mm) i fattningen till kameran,detta ska dock inte vad jag vet påverka objektivet,kameran eller bilderna.
Skulle kunna skicka lite test bilder åt dig om du vill.

Mvh

PS komm just på ett litet irritations moment;) när man zoomar så ligger 70mmlängst åt höger,det är iaf det jag har stört mig på,men det är en vanesak.DS

PPS,Jag har jämfört mitt sigma med en bekants Canon 70-200/2,8L(som är mycket dyrare) och måste säga att skillnade inte var så stor som jag hade trott innan vi utförde testet,Skärpan på Canons objektiv var bättre på 2,8 men om man bländade ner lite så var skillnade ganska svår att se,iof så har du Nikon och kanske inte är bekant med Canons L serie(Vilken är Canons TOP OF THE LINE)DDS
 
Senast ändrad:
Man får vad man betalar för..

Här hade jag valt sigmans pga den snabbare autofokusen...

mvh // Johannes
 
Okej. Det låter ungefär som jag trodde. Har ett sigma 17-70 2,8-4,5 som jag är rätt nöjd med. Hade iofs önskat att byggkvaliteten varit lite bättre, men man får ju som sagt vad man betalar för. Har däremot hört att Tamron ska bygga objektiv med "kassaskåpskänsla" vilket fick mig att luta åt det objektivet. Men om Sigmat har bättre autofokus är det kanske bättre att satsa på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.