Annons

Telekonvertern mörkar bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

saraullberg

Medlem
Fick nyligen låna en telekonverter (Sigma APO 1.4X) till mitt Sigma 70-200 objektiv. Har testat med telekonvertern på ett par gånger och plötsligt ställts inför ett märkligt fenomen
Vid flera tillfällen är det som att det går ner en mörk ridå över synfältet. Trots att det är skarpt dagsljus ute visar ljusmätaren "Lo" och när man tar fram bilden i datorn är den alldeles för mörk. Fenomenet försvinner om man tar en ny bild – men kan lika gärna komma tillbaka igen när det är dags att knäppa nästa. Detta är väldigt otillfredsställande när man plåtar sport, eftersom man lätt missar dramatiska ögonblick på planen. Kameran fokuserar inte heller bra under de "mörka" perioderna.
Är det någon annan som har varit med om detta? Funderar på att köpa en telekonverter själv, men vet inte om det är värt besväret om det blir på det här sättet.
Tack på förhand! :)
Sara U
 
Min spontana reaktion är att det låter som att spegeln tar i. Men varför skulle den göra det? Kollade lite på min konverter och funderade lite. Kan det vara så att konvertens lins-insats inte är riktigt inskruvad? Det går förresten alldeles utmärkt att ta ur linserna ur denna konverter och använda den som mellanring. Fast det satt tre brickor mellan min insats och ytterhöljet, de ska man nog hålla reda på!

Men som sagt, kolla att insatsen är ordentligt inskruvad!
 
Tack för svaret! Det låter som en trolig förklaring. Ska kolla upp det snarast. Har inte haft några liknande problem när enbart Sigma-objektivet sitter på kameran, så det måste vara någon sorts glapp mellan objektiv och telekonverter som ställer till det.
Glad sommar!

Sara U
 
Det skulle kunna vara så att konvertern stör kommunikationen mellan kamera och objektiv, så att bländaren inte öppnar sig efter en exponering utan fastnar i nerbländat läge. (Jag har råkat ut för det fenomenet med ett uråldrigt Sigma 100-300 objektiv och min D30.) Lek lite med nerbländnings/skärpedjupsknappen och se efter om din "mörka slöja" beror på att objektivet bländat ner.


/Anders
 
Tack för bra råd! Jag har inte lyckats hitta något mekaniskt fel med iskruvningen av konvertern så nu kollar jag om det funkar att leka med bländaren.
Har inte gett upp hoppet om att köpa en egen konverter än! Tack igen! :)
Sara U
 
Mitt Sigma EX 1.4x DG APO (telekonverter) + Sigma EX 70-200 mm f/2.8 DG APO HSM fungerar alldeles utmärkt !

/ Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.