Annons

telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej skulle en telekonverter 2,0 funka med ett objektiv 70-200 2.8 ?

Det gör det - och i många fall utmärkt vad jag har förstått. Det jag testat är att använda den kombinatonen (TC-20E III) och det nya Nikkor 70 - 200 2.8 VRII med en D7100. Det fungerar förstås också, men den höga pixeltätheten på D7100-sensorn gör att denna kombo inte blir en förbättring jämfört med att enbart ha 70-200-objektivet utan konverter och istället beskära bilden.
Eftersom man förlorar både i ljusstyrka och i "vidvinkelläget" så är inte denna kombination att rekommendera på en D7100.
Upplösningen av telekonverter plus objektiv blir alltså märkbart sämre än sensorns upplösning.

Om man däremot har en kamera med mindre pixeltäthet (t ex D610, D700 eller D300) bör det dock fungera bättre.

/Roger

Det gör det - och i många fall utmärkt vad jag har förstått. Det jag testat är att använda den kombinatonen (TC-20E III) och det nya Nikkor 70 - 200 2.8 VRII med en D7100. Det fungerar förstås också, men den höga pixeltätheten på D7100-sensorn gör att denna kombo inte blir en förbättring jämfört med att enbart ha 70-200-objektivet utan konverter och istället beskära bilden.
Eftersom man förlorar både i ljusstyrka och i "vidvinkelläget" så är inte denna kombination att rekommendera på en D7100.
Upplösningen av telekonverter plus objektiv blir alltså märkbart sämre än sensorns upplösning.

Om man däremot har en kamera med mindre pixeltäthet (t ex D610, D700 eller D300) bör det dock fungera bättre.

/Roger

Hej !!! Tack för svaren, har en Nikon D7000

/Roger

Tror det kan variera lite från exemplar till exemplar. Har provat TC-20EIII med 70-200/2.8 VRII och jag skulle betrakta resultatet som så pass oskarpt att det är oanvändbart, klart bättre att bara beskära. Även D800 har ju förstås ganska hög pixeltäthet. Förmodligen blir det som du skriver aningen bättre på t.ex. en D600, eller D7000 men är man van vid hur skarpt och fint det blir utan TC blir man nog ganska besviken. Dessutom avtar skärpan kraftigt på längre avstånd

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto