Annons

Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Har en Canon Eos 550D och en Sigma 120-400.
(har även stativ)

Finns det nån telekonverter som går att använda till dessa två komponeneter?
Vet att man förlorar ljus och vad jag läst mig till så funkar inte AF.

MEN funkar det rent tekniskt om det är en solig dag och man vill ut och leka med en riktigt rejäl zoom?

Har tittat mest på dom som är lite billigare (Soligors olika modeller tex) eftersom jag ser telekonvertern mer som en leksak.
Hur stort x? är det värt att skaffa i så fall, har mest tittat på x2...

Jag vet inte hur det är med Canons originalextenders (som är lite kinkiga med passformen eftersom de har utskjutande frontelement), men tredjepartskonverters brukar fungera att montera rent fysiskt. Det som händer är då:

(1) Du tappar ljusstyrka, ett bländarsteg med 1,4x och två bländarsteg med 2x

(2) Du tappar autofokus då minsta bländare blir mindre än 5,6 (8 gäller för proffshus) - för dig blir den längsta räckvidden effektivt 800mm,f/11. Det fungerar dock fortfarande att autofokusera i LiveView-läge (iaf är det så på 7D).

(3) Du får sämre bildkvalitet - hur mycket beror naturligtvis på konverterns kvalitet, men ofta ännu mer på objektivets kvalitet i utgångsläget (eftersom de flesta konverters verkar hålla ganska bra bildkvalitet).

Summa: Om det är räckvidd du är ute efter kommer du att få 800mm, f/11 med något försämrad bildkvalitet. Autofokusering kommer endast fungera i LiveView-läge vilket i princip helt låser dig till statiska motiv. Att fokusera manuellt fungerar naturligtvis fortfarade.

Tillägg: Det går att få kameran att försöka fokusera ändå genom att tejpa kontakterna så att kameran inte identifierar konvertern. Mina erfarenheter av detta är att det är oanvändbart i praktiken.

Skulle bara vilja lägga till att "extenders" fungerar väldigt olika på olika objektiv. Framförallt fasta högkvalitativa objektiv klarar extenders mycket bra. Zoomobjektiv oftast mycket sämre men det finns undantag.
Det gäller att hitta en bra kombination. Prova ordentligt i en affär och se om du är nöjd med resultatet.

tackar,
blir väl att ta en sväng in till Uppsala och se om någon av dessa har några telekonverters hemma...

Kan bara tillägga att jag har en 1,4 Sigma extender som jag köpte till mitt Sigma 70-200/2,8 för flera år sedan. Objektivet är urskarpt men med sigma extender tycker jag den tappar för mycket.
Samma extender på min 70-200/4 IS fungerar mycket bättre och fungerar också bra på min Canon 300/4 IS.
Så man kan nog inte köpa extenders som fungerar lika bra på allt. Det beror lika mycket på vilket objektiv man sätter den.

Har testat både sigmas 1.4TC o sigmas 2.0TC o tycker inte de är speciellt bra.
Efter retur blev det istället soligor vars 1.4TC iaf ger mer skärpa ihop med sigma 70-200 än vad sigmas egen 1.4 gör. Har även soligors 2.0TC som ger mer kvalitetsförlust än 1.4 men tycker ändå det är bättre än sigmas dito.
(Canons TC har jag aldrig testat.)

Använder ibland min 2.0TC ihop med mitt sigma 150-500.
Ingen AF men med live-view och stabilsering går det att sätta fokusen hyfsat.
Blir inga toppenresultat, det kan jag varna för redan nu men det GÅR att använda kombinationen. :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto