Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Telekonverter
- Trådstartare Speeed
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Finns det någon här som vet varför min telezoom (ef-s 70-200 mm 4.0 l inte funkar med konverter (kenko 2 *teleplus pro 300)? Går bara att fota med manuell fokus!
Blir glad om någon kan reda ut det här till mig.
Mvh Sven
2x Konverter skäl 2 steg i ljus, så med din 70-200/4L blir det motsvarande bländare 8. Och bländare 8 är det bara 1D-serien som klarar av att fokusera med.
KAN gå om man tejpar någon av kontakterna (sök i forumet, kommer inte ihåg vilken av kontakterna det var), men AF kommer då ändå att få svårt.
Edit: Bengt var snabbare...
Karlan77
Aktiv medlem
bifogar lite text från Cyberphoto..
Autofokusproblem
Uppstår när objektivet har för liten bländaröppning (för låg ljusstyrka). Tex. tänker du skaffa dig en 2X konverter så får inte ljustyrkan vara sämre än bländare 2,8 på objektivet, står det 5,6 på objektivet så är det manuell fokus som gäller. För 1,4X konverter gäller bländare 4 som största öppning på objektivet. Detta gäller vanliga konsumentkameror, de flesta "proffskameror" har ljuskänsligare AF och klarar i regel ett bländarsteg extra.
Mvh
Andreas
Autofokusproblem
Uppstår när objektivet har för liten bländaröppning (för låg ljusstyrka). Tex. tänker du skaffa dig en 2X konverter så får inte ljustyrkan vara sämre än bländare 2,8 på objektivet, står det 5,6 på objektivet så är det manuell fokus som gäller. För 1,4X konverter gäller bländare 4 som största öppning på objektivet. Detta gäller vanliga konsumentkameror, de flesta "proffskameror" har ljuskänsligare AF och klarar i regel ett bländarsteg extra.
Mvh
Andreas
Jens Boström
Aktiv medlem
180mm f2.8
Ursäkta att jag lånar tråden.
Undrar om det finns telekonverters som fungerar till min Nikkor 180mm f2.8D. Eftersom som jag har en D90 croppas ju bilden till 270mm. En konverter skulle väl göra objektivet möjligt att fota fåglar med?
Helst skulle jag och få ha kvar AF.
/mvh jens
Ursäkta att jag lånar tråden.
Undrar om det finns telekonverters som fungerar till min Nikkor 180mm f2.8D. Eftersom som jag har en D90 croppas ju bilden till 270mm. En konverter skulle väl göra objektivet möjligt att fota fåglar med?
Helst skulle jag och få ha kvar AF.
/mvh jens