Annons

Telekonverter till Sigma 50-500

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att köpa telekonverter för att utöka min räckvidd vid bl a. fågelfoto.
Är det någon som har erfarenhet av telekonverter till Sigma 50-500mm 1:4-6.3 APO EX DG?
Funderar på Kenko eller Sigmas egen variant 1,4 eller 2,0. Kanske Soligor är bra?
Är det stor skillnad i kvalitet med och utan konverter och är det även stor skillnad mellan 1,4 och 2,0 i kvalitet.
Tacksam för alla tips och även exempel på bilder tagna med någon av ovan nämnda.

Tack på förhand!!

Thommy

Hej!
Jag har Sigma 150-500 och köpte faktiskt en telekonverter igår, Kenko 2X. Köpte den väl i första hand för att användas tillsammans med mitt Tamron Macro 90. Har bara hunnit testa den som hastigast men är än så länge nöjd med resultatet. Tog några bilder inomhus med stativ på 4-5m med 500mm och Kenko 2X och dessa var förvånansvärt skarpa. Tog dessutom några bilder från fönstret ner på bakgården (bor på 5 vån) utan stativ och med bildstabilisering på. Dessa blev också helt OK trots dåligt ljus på kvällen. Sedan har ju alla olika krav på optisk kvalité men för mina behov verkar det fungera. Vad man bör tänka på är ju att det krävs bra ljusförhållanden med 2X konverter och relativt ljussvagt objektiv. Vid sämre ljusförhållanden gäller stativ-självutlösare/fjärrutlösare. Ska försöka hinna fota lite mer i helgen./Lasse

Inte för att helt grusa förväntningarna. Men alltså, SIgmas 50-500 har f/6.3 som största bländare. Med en 2x konverter blir det 1000mm f/13. Med en 2x tappar man mycket kontrast och två stegs nedbländning är nästan ett krav om man vill ha tillbaka lite kvalité. Då pratar vi f/25. Detta påverkar i sin tur skärpan, pga diffraktion, som uppstår vid små bländaröppningar.

f/25 kräver mycket ljus eller högt ISO, för att tiderna inte ska bli långa. Dessutom krävs ett stabilt stativ, spegeluppfällning och trådutlösare, för att inte tala om stillastående motiv.

Men kvalité är ju ett högst subjektivt mått och en konverter är förhållandevis billig. Så det är väl bara att prova.

Du har säkert rätt vad gäller nedbländning och bildkvalité. Men som relativt ny med systemkamera kan jag inte låta bli att fascineras av hur nära man kan komma med ett relativt billigt teleobjektiv tillsammans med en 2X konverter och samtidigt få, enligt mina referensramar, godtagbar kvalité. Alla mina testbilder med 150-500 var f13. Skall pröva att blända ner något steg (om ljusförhållandena tillåter detta) och höja ISO-talet./Lasse

Senast ändrad:
Hej

Tack för era svar.
Lars, jag skulle gärna se vilja se några ex av dina bilder framöver om det går.
Jag inser också att man tappar väldigt mycket med tanke på redan hög bländare - men vad är alternativet till 800-1000 mm utan hjälp av konverter? En stor hög med pengar skulle jag vilja påstå.

Hälsningar
Thommy

Ser bra ut i webbformat. 1.4x konvertern ger minimal kvalitetsförlust, till skillnad mot 2x. Men sen har du ju gjort allting rätt oxå. Därför blir man belönad därefter. Bra bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar