Annons

Telekonverter TC

Produkter
(logga in för att koppla)
Till samma objektiv har jag använt ett Kenko 300 DG Pro 1,4x med utmärkt resultat.

En utmärkt sida om telekonvertrar som passa A-mount finns på dyxum.com.

Jag köpte en soligor 1,4 ny för ett tag sen. Jag letade i mycket tester innan och många var nöjda med den, så även jag. Hade jag haft sigma orginal hade jag köpt sigma, men annars går det lika bra med kenko/soligor (dessa passar fler objektiv/modeller). Sonys egna är dyra och endast gjorda för deras längre telen (samma som minolta)

Någon som vet vilja TC som fungerar med Sigmas HSM? Sitter på ett Sigma 70-200 HSM II och skulle gärna ha en 1.4xTc till den. Sigmas TC i och med S/N 50xxxxx ska fungera men vilka andra märken fungera med HSM gluggar?

Skulle tro att både Kenko och Soligor funkar jättebra (men jag har inte testat). De flesta (alla?) Telekonvertrar växlar ner autofokus, så även ssm - så den blir inte lika snabb som vanligt.
Om du redan har Sigma så gå på sigmas egna, det hade jag gjort iaf.

//Björn

T.ex. kenko 1.5 shq har ingen chip, så kameran vet inte att det finns en TC. Jag har testat kenko 1.5 med Sony 70-200 2.8 SSM och visst blir AF lite slöare, men detta är pga. mindre ljusinsläpp.

Nackdelen är att exif blir lite fel, då kameran inte vet att 200mm blir 300mm och bländaren ändras inte heller. SSM kanske inte fungerar optimalt heller.

Fördelen är att på en TC utan chip, funkar AF oavsett bländare (den blir dock trög).

T.ex. kenko 1.5 shq har ingen chip, så kameran vet inte att det finns en TC. Jag har testat kenko 1.5 med Sony 70-200 2.8 SSM och visst blir AF lite slöare, men detta är pga. mindre ljusinsläpp.

Nackdelen är att exif blir lite fel, då kameran inte vet att 200mm blir 300mm och bländaren ändras inte heller. SSM kanske inte fungerar optimalt heller.

Fördelen är att på en TC utan chip, funkar AF oavsett bländare (den blir dock trög).

Borde antiskaket bli ganska förvirrad med?

Nja, det spelar nog ingen roll med sss. Jag ser ingen skillnad på det. Men brännvidden blir ju längre och då får man ju ha kortare slutartid...

Det låter iofs logiskt...
Jag har bara använt TC till macro och då kör jag med stativ, så det spelar ju mindra roll då. Hrm...
Ända sättet att få det att funka borde väl i så fall vara att köra sony/KM orginal TC plus ett svindyrt orginaltele alternativt köra med sigmaobjektiv plus TC från sigma.
Har man tokina blir nog kenko/soligor bäst, men sss kanske inte funkar klockrent då... och inte exif heller (men just exif kanske inte är asviktigt).

Till samma objektiv har jag använt ett Kenko 300 DG Pro 1,4x med utmärkt resultat.

En utmärkt sida om telekonvertrar som passa A-mount finns på dyxum.com.

Bra tips Lennart, den sidan borde alla som vill skaffa en telekonverter läsa. Det finns ju som denna artikel tar upp två begränsningar med telekonvertrarna och en är fysisk. Om man har objektiv där bakre linsen sticker ut en bit så riskerar objektivet att bottna i telekonvertern innan bajonetten kan låsas. Så alla objektiv kan inte användas. Det gäller normalt inga telen utan en del av de kortare brännvidderna. Därav alla bilderna med mätstickan!

Problem två är att AF inte funkar med för långsamma objektiv. Även där är artikeln till bra hjälp.

Har också samma 1,4x Kenko konverter som du och jag har mest haft den till mitt 90mm Tamron makro, men den funkar bra med mina telen också. Jag kan inte se att den påverkar min bildkvalitet negativt annat än att man förlorar ett bländarsteg. Har dock läst att en del som köpt 2x modellen upplevt skärpeförluster (men vem vet, det kanske i själva verket är AF-problem).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto