Annons

Telekonverter + Canon L-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

xdork

Aktiv medlem
Tjena, tänkte höra om någon som själv testat eller är bergsäker vet om Soligors 2X PRO telekonverter fungerar tillsammans med Canons 80-200mm/2,8L objektiv.

Såg Kim Wallungs test med den telekonvertern och Tamron 28-75/2,8 så jag tänkte att då e d lugnt, bara o kolla de bakre linserna på båda objektiven så vet jag om det ser likadant ut, men det var lättare sagt än gjort, skiljer någon mm, vet inte om d spelar roll.

Tänkte samtidigt höra om någon i Sthlm har en sådan konverter så man kan testa om ingen har koll på ifall det fungerar lr inte.

När jag ändå startar en sån här tråd kanske ni också kan ge tips på vilka telekonvertrar som funkar med det objektivet, har sett att frågan ställts tidigare och det är utspritt i en massa olika trådar.

Canons originalconvertrar "ligger ju inte så högt i pris" längre..

EF1,4x på ditt objektiv hade nog fungerat som den bästa kombin enligt mig.

Ett så skarpt och fint objektiv förtjänar en lika bra converter anser jag!

2x har jag numera som princip att inte använda, inte heller på fast teleoptik.

Mvh Niclas.

Problemet är att canons originalkonvertrar inte fungerar på det objektivet.

Varför använder du som regel inte 2x konvertrar då?

mvh Erik

xdork skrev:
Problemet är att canons originalkonvertrar inte fungerar på det objektivet.

Varför använder du som regel inte 2x konvertrar då?

mvh Erik

**

Varför fungerar inte Canons originalconverter på EF80-200 2,8L? Det tog jag bara för givet:)!

Jag använder inte 2x converter eftersom jag anser att jag då även med det bästa objektiv förlorar fööör mycket viktig bildkvalitet. Har svårt att ge avkall på den skärpan som finns i linsen utan converter. Just nu så äger jag ingen converter alls just pga detta...

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Varför fungerar inte Canons originalconverter på EF80-200 2,8L?

Är ingen expert på området men som jag förstått det sitter den bakre linsen på det objektivet för långt bak för canons originalkonvertrar och att det därför inte fungerar, finns säkert någon som kan ge ett mer tvärsäkert svar på varför det inte fungerar, för fungerar gör det inte iaf.. =)

xdork skrev:
Är ingen expert på området men som jag förstått det sitter den bakre linsen på det objektivet för långt bak för canons originalkonvertrar och att det därför inte fungerar, finns säkert någon som kan ge ett mer tvärsäkert svar på varför det inte fungerar, för fungerar gör det inte iaf.. =)

Ok,,, det låter lite konstigt men jag har heller aldrig testat den kombin så jag vet. Jag har bara kännt och testat linsen liite utan converter..
Mvh Niclas.

Ja objektivet är det inget fel på, grymt bra måste jag säga. Vill ha konvertern för att 200mm(320 på dslr) är lite begränsande när man ska fota djur o liknande, då känns 400mm(640) mer tillfredsställande, iom att man gör det utomhus och med stativ kan jag kosta på mig att blända ner ytterligare några steg till f8 lr liknande för att få skärpa! är min tanke iaf. =)

Ett citat från photo.net

Unlike the 70-200/2.8L USM, this lens does not take the Canon TCs. You can fit them if you use a 12mm extension tube between the lens and TC, but then you lose infinity focus. You can use the Tamron TCs and still get decent (what some would refer to via the meaningless phrase "publication quality") images. Not as good as those from a 300/4L (with or without a 1.4xTC), but still usable. The lack of compatibility with Canon's TCs is the thing I miss most in the 80-200/2.8L.

http://www.photo.net/canon/80-200L

Ser ut att vara på det viset:-/

Men visst går det att kreatera fint med 2x converter på zoom, annat menar jag inte. Har också gjort det själv fast med fasta linser, har dock andra krav. Bilder behöver ju som vi vet inte heller vara skarpa för att vara bra... (Därmed iiinte sagt att alla convertrar och objektiv ger direkt oskarpa bilder..:)

En faktor i mitt ställningstagande är att det blir en kraftigare vinjettering MEn den minskar ju i och med den mindre sensorn.
Ni blir säkert nöjd med converter!

Hade varit kul att höra ngn som kanske använder en Sigma 2x på 80-200,an!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Det enda jag vet säkert är att KENKO's PRO konverter fungerar med det objektivet. Däremot vet jag inte hur mycket sämre den är gentemot orginal...

Mvh

Re: Ett citat från photo.net

Niclasfoto skrev:

Hade varit kul att höra ngn som kanske använder en Sigma 2x på 80-200,an!

Mvh Niclas.

Sigmas 2x går inte heller att använda med 80-200 just på grund av dess utskjutande linselement.

/ Jerker

Re: Re: Ett citat från photo.net

Smirre skrev:
Sigmas 2x går inte heller att använda med 80-200 just på grund av dess utskjutande linselement.

/ Jerker

**

Nej där ser man,,

Tråkigt,, men eftersom jag inte använder convertrar alls av kvalitetsskäl så hade det inte spelat så stor roll,,

Förstår om det är många som tar för givet att den går att kombinera med originalconverter,, tråkig överaskning..

Mvh Niclas.

xdork skrev:
Ingen som använder kombinationen eller som har någon kunskap i området?

**

Inte säkert att det är det.

Inte den vanligaste kombinationen som är ute och går,,

Att det ger resutlat är logiskt men frågan är ju vilka. Köper man eller har man objektivet för det första så använder man säkert linsen som den är utan converter på huset för det mesta.

Om man oftast är ute efter låång b,vidd så är inte kombinationen att rekommendera utan snarare som en lösning för billig lång b,vidd ngn enstaka gång.

Så tänker jag.

Visst hade det varit kul att se ett test! Men frågan är ju om det verkligen är så viktigt. Linsen är skarp som den är och bör användas utan converter enligt mig.

Convertern "sätter troligen svärdet i det skarpa objektivets hjärtklaff" minst sagt, men för ngn enstaka bild så fungerar det nog fint.

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Canons originalconvertrar "ligger ju inte så högt i pris" längre..

Var hittar du dessa till ett rimligt pris i sverige?
Scandinavian tar 3295:- plus frakt för 1,4xII
och lika mycket för 2,0xII
Cyber tar 3623:- styck för samma.. plus frakt.

Inte högt??

Smajly skrev:
Var hittar du dessa till ett rimligt pris i sverige?
Scandinavian tar 3295:- plus frakt för 1,4xII
och lika mycket för 2,0xII
Cyber tar 3623:- styck för samma.. plus frakt.

Inte högt??

**

Det där med pengasummor är alltid lite knivigt att rellatera till:)!

Vi ser priser för den "gamla" modellen för ca 6 år sedan= ef1,4x kostade låångt över 4000,-sek!
Då var det vanligt att man köpte den beg för runt 3100,-sek!

Billiga tycker jag inte heller att dem är men om man absolut skall köpa en converter så finns inga alternativ enligt mig. Spara, vänta sedan köpa prakticerar jag även som student.

Mvh Niclas.

jo de förstår jag..
Vi? Har inte funderat på den gamla modellen eftersom den inte har vatt intressant för mig utan jag letar efter den "nya". Ser snyggare ut med L optiken när färgen stämmer :)

Aja, jag fråga mest ifall du kanske visste nån som hade jedrans bra priser på dom,..

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto