Annons

Telefotolins till Panasonic DMC-FZ8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik.

Ny medlem
Hej,

Har ganska nyligen börjat fotografera med en Panasonic DMC-FZ8. När jag köpte kameran fick jag med en vidvinkellins som jag har använt ganska flitigt.

Men nu har jag hittat en telefotolins som går att beställa över nätet. Eftersom att mina kunskaper är begränsade så undrar jag om priset är i förhållande till den förbättring jag kan väntas få, när det gäller att fota på lite avstånd.

Det står i beskrivningen "Telelins som förbättrar kamerans teleegenskaper med 1,7x brännvidden". Vad innebär det?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113290

All hjälp och alla åsikter är välkomna!

Fredrik

Det verkar som om du kommer få motsvarande 734 mm vilket är väldigt mycket. Vet dock inte hur mycket kvalitén kommer påverkas. Du kommer troligtvis tappa lite ljusstyrka men eftersom det verkar som om kameran är ljusstark från början som spelar det nog inte så stor roll. Du kommer nog fortfarande behöva mycket ljus eftersom du nog behöver slutartider på närmare 1/1000 för att bilderna ska bli skarpa.

Om du känenr ett behov av att kunna komma närmare utan att behöva gå närmare och du har pengarna så verkar det vara en rätt kul leksak. Med den bränvidden kan man fota fåglar och annat som inte tycker om att man kommer för nära.

Jag ifrågasätter kvaliten och den praktiska användbarheten. Dels eftersom brännvidden blir ju ganska kraftig vilket medför otroliga svårigheter med slutartiden föratt itne få rörelseoskärpa och även hur linsen påverkar bländaren.

Jag tycker också det känns meningslöst att skaffa massa tillbehör till en kompaktkamera som tingar ett värde lika med 0 efter att du har lekt klart. Då har du massa tillbehör du troligtvis inte får betalt för i framtiden. Du får mer eller mindre slänga sakerna eller sälja till dumppriser.

Om du är intresserad av fotografering så lönar det sig på alla sätt att skaffa en systemare i framtiden.

Tack för input, Gustaf och Kalle.

Gustaf,
Jag har prövat att leka lite fram och tillbaka med slutartiderna. Inomhus blir bilderna kraftigt underexponerade med en slutartid på 1/1000 och lägsta F-tal.
Utomhus i solsken fungerar det dock bra, har inte hunnit testa hur det verkar i sämre ljusförhållanden. Påverkas ljusstyrkan negativt av att skruva på en telelins?

Kalle,
Jag är fortfarande en nybörjare på området, men om jag förstår dig rätt så kommer jag att få problem med att exempelvis fånga fåglar i rörelse?

Om jag går vidare till en systemkamera i framtiden ser jag ändå att jag kan ha den här som en bra andrakamera, vilket isåfall skulle motivera köpet av den här linsen. Men nu när jag hör dina åsikter, blir jag ju förstås klart tveksam.

Ja 1/1000 kräver mycket ljus och det vid dom slutartiderna du hamnar om du ska få skarpa bilder utan stativ. Troligtvis påverkar linsen negativt på ljusinsläppet men hur mycket vet jag inte. Du kommer inte kunna zomma in max inomhus utan ett stativ så du vet. Det borde funka rätt bra till att fota fåglar om du har bra ljus ute.

Jag tror det kalle menar är att när du har en så kraftig brännvidd så blir det automatiskt mer känsligt för skakningar i handen. Det är samma sak som om du håller en pinne på två decimeter och en pinne på två meter. Försöker man hålla dessa stilla märker man att en liten rörelse påverkar yttre änden på den långa pinnen mycket mer än den yttre änden på den korta pinnen. Det krävs alltså att man antinegn har mycket ljus så man kan ha kort slutartid (grov tumregel är minst 1/brännvidd för att handhålla) för att motverka detta eller att man skruvar fast kameran på ett stativ.

1,7 gånger förlängning av brännvidden ger ca 1,5 bländarsteg sämre ljusstyrka.
1,4 ggr = 1 steg
2ggr = 2 steg

För din kamera så är det 72mm f3,3 och med konverter 122,4 f5,6
Motsvarar ca730mm f5,6 med cropfaktorn inräknad.

--------
Bländartalet = brännvidden/bländaröppningen (pupillen)

Så ett 100mm objektiv med f2,8 och en 1,7 x brännvidd förlängning = 170mm och f4,76 (2,8x1,7)

Man kan även räkna ut största bländaröppning 100/2,8=35,71mm
ett 400/f2,8 0= 142,85mm, vilket förklarar supertelens storlek.

ANNONS