Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleconverter till Nikon 300/4

Produkter
(logga in för att koppla)

melman

Medlem
hej.

har köpt mig ett http://www.kenrockwell.com/nikon/3004af.htm och undrar då om man kan ha på conveter till denna? Ken rockwell skriver att det funkar med TC-200 och jag ringde Nikon men föga förvånat svarar dom mig, nej. men hävdar via telefon att det funkar med tc-14-17 och 20 något som talar emot deras egna hemsida där det står att det inte klarar någon converter...blir lite tokig i allt detta känner ja...

någon som vet hur det egentligen funkar?

har en D7000 och tacksam för svar...
 
Vilken "förstoringsgrad" konvertern har kontra funktion har inget med objektivet att göra. Det är huset det hänger på.

Med en f/4-glugg garanterar Nikon full AF-funktion med 1.4x-konvertern med samtliga hus. Med 2.0x-konvertern är det i dagsläget bara D4, D800 samt D7100 som ger fullt fungerande AF med f/4-glugg. Det handlar alltså om AF-sensorns känslighet, vilken sitter i huset.

Sedan kan även andra funktioner halta med tredjepartstillverkade konverters vad gäller den elektroniska kommunikationen mellan glugg/konverter och husets alla olika funktioner.

/Oscar
 
Nikon har tyvärr helt rätt, för att använda de moderna konvertrarna måste du ha senaste versionen av 300/4, AF-S. Du har förra varianten, AF. Eftersom de har olika system för autofokus kan de inte använda samma.

Det finns konvertrar från andra tillverkare som ger dig autofokus, men jag undrar om du inte skulle få bättre bilder om du bara beskär bilderna och struntar i konverter.
 
hej.

har köpt mig ett http://www.kenrockwell.com/nikon/3004af.htm och undrar då om man kan ha på conveter till denna? Ken rockwell skriver att det funkar med TC-200 och jag ringde Nikon men föga förvånat svarar dom mig, nej. men hävdar via telefon att det funkar med tc-14-17 och 20 något som talar emot deras egna hemsida där det står att det inte klarar någon converter...blir lite tokig i allt detta känner ja...

någon som vet hur det egentligen funkar?

har en D7000 och tacksam för svar...

Hej!
Jag har testat 1,7 som jag upplevde för mjuk och inte så skarp så
istället valde jag 1,4 och den är utmärkt.
Har inte prövat 2,0 men då bör man nog ha 300/2,8 för att det skall funka bra.

Mvh Kenneth
 
Stefan och Kenneth: De modellerna ni pratar om ger inte fungerande autofokus med de gamla AF utan inbyggd motor.

En konverter av den här typen är den enda jag känner till som gör det:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ke14dgxni

Dock upprepar jag, jag tror du gör bäst i att strunta i konvertern och beskära istället.

Jag håller inte med om att han ska strunta i konverter, kenkos 300 pro 1,4x fungerar bra med dessa objektiv och levererar bra kvalite. Den ger även fungerande autofocus på denna glugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.