Annons

Tele till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag har en 7D och är på jakt efter ett schysst tele men vet inte vilket jag ska välja. Jag vill ha en brännvidd upp mot 300 eller 400 helst, men om det är fast eller en zoom är mindre viktigt. Prismässigt vill jag inte hamna så mycket högre än 7-8000 som mest. Är det orealistiskt? Vilket skulle DU välja rent kvalitetsmässigt?
 
Så där spontant så är det väl Sigma's 120-400 eller 150-500 som är lämplig i prisområdet.
 
Enkelt val - spara

Jag har en 7D och är på jakt efter ett schysst tele men vet inte vilket jag ska välja. Jag vill ha en brännvidd upp mot 300 eller 400 helst, men om det är fast eller en zoom är mindre viktigt. Prismässigt vill jag inte hamna så mycket högre än 7-8000 som mest. Är det orealistiskt? Vilket skulle DU välja rent kvalitetsmässigt?

There can be only one!
Valet är närmast självklart! Canon 400/5,6!!! Vill du inte spara till ett nytt så kika efter begagnat! Kan nog lugnt säga att detta är det i särklast bästa tele sett till pengar/kvalitet som någonsin tillverkats! Supersnabb AF och grym krispig skärpa till överkomligt pris.Har du provat det så vill du inte ha ett sigmazoom eller liknande! (Även om du fick det gratis och var tvungen att behålla det). Vill du inte spara så är gamla 300/4 (utan IS) + en teleconverter canon 1,4 version I-III nästan lika skarpt men lite långsammare med AF. Denna combo kan du hitta på begagnatmarknaden inom din budget (om du letar tillräckligt länge).
 
Tyvärr tror jag, precis som tidigare inlägg, att du får spara ett tag till. Sen är det också viktigt att fundera igenom vad du vill fotografera med ditt nya objektiv. Ska det vara riktigt bra inom ett litet område eller mera generellt. 400/5,6 är säker ett utmärkt teleobjektiv för fågelfotografering. Själv valde jag i stället 300/4,0 IS till min 7D. Det är bara marginellt dyrare än 400/5,6 men du får då bildstabilisering och bättre ljusstyrka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.