Annons

Tekniskt fenomen/misstag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Har precis börjat experimentera lite med astrofoto och snubblade på ett "fenomen" jag inte begriper mig på.

Här under är en del av ett foto på natthimlen som är något överexponerat, dvs bakgrundsbruset ligger en bit upp på skalan, det finns inget helt svart någonstans.

Men tittar man på grafen till höger i bilden som visar röd, grön och blå komponenterna längs den inritade linjen på fotot till vänster så ser man att brusnivån ligger en bit upp på skalan men att den gröna komponenten går ner mot noll runtom den utfrätta stjärnan.

Hur kan detta komma sig, dvs att det plötsligt fattas grönt långt under bakgrundsbruset?

(Det ställer till det för bildbehandlingen att den gröna komponenten på några få ställen ligger så långt under den normala brusnivån.)

Bilagor

• star2.jpg
    star2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 631
man kan ju misstänka någonslags överskärpningseffekt (luminansuppskärpning ger väl mest effekt i grön kanal?), men du har kanske stängt av sådant?

Mja, jag hade faktiskt Lightrooms standardvärde på 25 i skärpa kvar och även contrast hade något standardvärde. Efter att jag ställt även standardvärdena på noll och valt en vitbalans på dagsljus så försvann i princip problemet. Kan ju tyckas självklart så här i efterhand...Nåja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar