Annons

Teknik för begränsad fokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Efter att ett flertal gånger ha stött på bilder av Patrick Messina, särskilt i en bilaga till Libération tidigare i år, som på ett utsökt sätt använder sig av vad jag i brist på bättre ord skulle vilja kalla begränsad fokusering, undrar jag nu hur detta rent tekniskt går till. Herminia Dosal tycks använda sig av en liknande teknik, och får lika trevliga resultat. Om vi förutsätter att detta ej görs digitalt, kan någon förklara för mig hur det går till?

Bildexempel:

http://www.revue.com/galleries/messina_ete_breton/index.shtml (Patrick Messina)

http://www.afterimagegallery.com/dosal.htm (Herminia Dosal)

Fina bilder det där.

En gröngöling som mig skulle ju gissa att det gjorts antingen digitalt eller med makrolins/extremt kort skärpedjup?

Oskärpan verkar vara helt oberoende av skärpeplanet så det handlar nog inte om någon kameraförställning, i alla fall på de bilder jag såg.

Softfilter gissar jag på. Antingen vid fotografering eller kopiering. Damstrumpa eller vaselin på tillklippta filter.

Fast söker man på nätet verkar det som om åtminstone Dosal jobbar med kameraförställning, hon använder en Flexbody.

Och vid en noggrannare titt på Messinas bilder inser jag att även de kan vara resultatet av förställning av kameran, då ganska rejäla rörelser.

Flexbody är bortom min horisont, i och med att jag använder småbild. Vore det då möjligt att få sådan vacker oskärpa med hjälp av vaselin på filter?

(Ofta när jag sett vaselinoskärpa har den tydligt burit spår av utsmetningen, så tillvida att oskärpan inte blir vackert naturlig utan snarare bär spår av fingrets rörelser när vaselinet smetades på filtret.)

Om inte mitt minne sviker mig helt så står det om vaselinmanipulering i Terje Hellesø bok.

Brukar finnas på bibliotek.

Den effekt som finns i Patricks bilder skulle man väl kunna få om man la fotopappret på en ojämn (buktig) yta när man kopierar.
Iallafall kanske det kan vara ett sätt att uppnå det.

Man skulle ju kunna böja till pappret lite hur som helst och få skärpa och oskärpa om vartannat på flera olika ställen i bilden.

Jag gissar att längre brännvidder är receptet för vaselinsoftning. Med vidvinklar hamnar skärpedjupet ibland farligt nära frontlinsen och då kan nog vaselinets mönster bli synligt.

Tilt och swing. Man lutar objektivet för att i sin tur luta skärpeplanet. Då lutar skärpeplanet framför kameran motsvarande. Obligatoriskt vid storformatfotografering för att kringgå det korta skärpedjup man har där, men kan också användas vid såna här tillfällen för att få en mer selektiv skärpa.

Jag får skaffa mig ett UV-filter som jag kan använda enbart till att smeta vaselin på -- sen skall jag utforska vilka möjligheter det kan ge.

Vad löser vaselin? Det är ju nödvändigt att kunna rengöra filtret i fält, mellan olika kompositioner.

"Tilt och swing. Man lutar objektivet för att i sin tur luta skärpeplanet. Då lutar skärpeplanet framför kameran motsvarande. Obligatoriskt vid storformatfotografering för att kringgå det korta skärpedjup man har där, men kan också användas vid såna här tillfällen för att få en mer selektiv skärpa."

jag fattar icke.
vad är skärpeplan?
och varför har man kort skärpedjup vid storformatsfotografering?

Letade runt lite och hittade ett filter från B+W som hette "Spot Lens".
Linsen är behandlad så att bildpartiet i mitten är skarpt med alla detaljer, medan yttre partierna blir oskarpa. Storleken av det skarpa området går att ändra med bländaren, tydligen.

jimh skrev:
Kolla här
För att man använder så långa brännvidder för att få samma bildvinkel som man klarar med korta brännvidder i mindre format.

Går även att skapa "omöjliga vinklar" få fotbollar att bli äggformade och tvärt om.

/Christian - Som har sinarmanualen som toalettlektyr

Antingen så som Jim Heikkinenbeskriver det med sin lenk eller med et så enkelt medie som et filter.

Det finns massom med saker man kan göra och olika filter sedan kan man ha tilt optik där man kan lägga "skärp plantet" i olika vinklar.

Filter billigt, tilt optik = DYRT!

Men den första lenken du visade var så enkelt som filter med en frostad omgivning men det går att ja ta tummen smeta lite på UV filtret då efter du käkat en pizza eller mosvarande billigare men kräver mer rengöring.

Oskärpan och skärpan ser helt normal ut. Det inte alltså inte filter eller vaselin.

Bilderna ser ut som storformatsbilder med litet skärpedjup där skärpeplanet lagts och/eller vridits genom kraftig förställning av optik eller filmplan. Om man har en storformatare på 9x12 eller 13x18 men använder rullfilmsbakstycke 6x7 eller 6x9 får man extrema möjligheter till tilt och shift.

Defekta linser eller digital manipulation... har också ett filter med skarp mitt o suddigt utåt, men såna behövs inte längre när PS finns... nån som vill köpa mitt? 55 mm gänga tror jag... använde det till min Konica TC förr i tiden *s*

Smart att bli kändis o konstnär på en sån grej...

Kanske inte exakt det du söker men jag fick ett softfilter liknande resultat när jag använde en omvändningsring på min 75-150 zoom...Man kunde lixom justera lite hur mycket sudd man ville ha...har ingen bra bild att visa dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar