ANNONS
Annons

Teckning, scanna eller fotografera för bäst resultat vid print?

Produkter
(logga in för att koppla)
En konstnär har gjort flera pennteckningar.
Ny vill vi reproducera dem, genom att printa dem på typ Hannemüle PhotoRag som har struktur som påminner om ritpappret.

Nu håller vi på att prova oss igenom olika sätt att reproducera.
Skanna med Epson V-600 (VueScan) eller fotografera med Sony A7c?

Utrustning:
LG Ultrafine 27'' (5k), ej kalibrerad. Bara fabriksinställningar.
Epson V-600, skanner
VueScan (tiff)
Sony A7c (RAW)
Capture One ochPixelmator.
Epson SC P600, printer
Mirage (printprogram)

Det är ju några steg som måste lira bra, både själva och ihop.
1. import, fotografering eller skanning.
2. färgkorrigering,
3. Print.

Än så länge är bästa resultat genom att fotografera med "vitt" LED-ljus och kalibrerad vitbalans 5100K.
Det vi märker är att färgerna drar lite, lite åt blått, oranget drar åt gult och färgerna överlag tappar värme.

Ska vi ändra om vitbalansen i kameran till lite varmare ton.
Att efterbear t.ex. Nyans/Hue, vitbalans, enskilda färger ger viss för förbättring i vissa färger men ändrar andra.
Hittills har vi kört med sRGB, finns det någon anledning att byta till någon annan.

Jag är verkligen ingen expert på området men jag personligen scannat om den möjligheten fanns.

Scannern bör vara profilerad/kalibrerad och likaså bör profil för skrivaren på det pappret finnas om färgerna ska bli så korrekta genom flödet som möjligt.

Fotar du istället och färgåtergivning är kritisk så kan även profil till kameran med det ljuset behövas. Beror på hur viktigt det är att få färgerna rätt från början. Finns likanande gråkort men som inkluderar färger för detta. Inte alltid det räcker med att justera vitbalansen. Blir mer att korrigera i efterhand annars.

Sen är ju kalibrerad/profilerad skärm en fördel vid redigering/färgkorrigering men går ju få till bra utskrifter ändå med risk för fler testprintar då du redigerar i "blindo". Du får gå på printen och inte vad du ser på skärmen mer helt enkelt och korrigera därefter.

Sedan blir det aldrig helt exakt färgåtergivning då scannerns egenskaper, printer/papper/bläckens egenskaper osv begränsar men målet är ju att få det så bra som möjligt. Går att softproofa och se vilka eventuella nyanser papper/bläck inte kan återge.

sRGB är en liten färgrymd anpassad för skärmändamål. Så den begränsar högst troligt vissa starkare intensiva färger. Använd AdobeRGB minst och genom hela flödet för mer korrekt färgåtergivning. Även om din skärm inte kan visa färgerna så kan printern tillgodogöra sig dem. Gäller bara att ha detta i beaktning.

..........Sedan blir det aldrig helt exakt färgåtergivning då scannerns egenskaper, printer/papper/bläckens egenskaper osv begränsar men målet är ju att få det så bra som möjligt. Går att softproofa och se vilka eventuella nyanser papper/bläck inte kan återge.

sRGB är en liten färgrymd anpassad för skärmändamål. Så den begränsar högst troligt vissa starkare intensiva färger. Använd AdobeRGB minst och genom hela flödet för mer korrekt färgåtergivning. Även om din skärm inte kan visa färgerna så kan printern tillgodogöra sig dem. Gäller bara att ha detta i beaktning.

Men risken för att få färgstick och för mycket rött och gult riskerar man väl om man bildbehandlar i sRGB och printar i Adobe RGB?? Ska man printa i Adobe RGB så bör man väl bildbehandla med en skärm som stöder den färgrymd man ska printa i. Annars har man ju egentligen ingen koll alls. Det här jobbet verkar ju vara viktigt att få rätt som det verkar, så varför ska man slarva med färgrymden vid bildbehandlingen då??

Men risken för att få färgstick och för mycket rött och gult riskerar man väl om man bildbehandlar i sRGB och printar i Adobe RGB?? Ska man printa i Adobe RGB så bör man väl bildbehandla med en skärm som stöder den färgrymd man ska printa i. Annars har man ju egentligen ingen koll alls. Det här jobbet verkar ju vara viktigt att få rätt som det verkar, så varför ska man slarva med färgrymden vid bildbehandlingen då??

Jo därav skrev jag att det gäller att ha detta i beaktning. Om inte sRGB täcker färgerna man vill få med så finns det ju inte mycket val. Man får se slutresultatet på pappret. Alternativet är att färgnyanser inte kommer med i slutresultatet då färgrymden begränsar. Givetvis är bra kalibrerad skärm en fördel.

Själv använder jag ibland/sällan tom Profoto RGB genom hela flödet även om min skärm bara klarar ungefär Adobe RGB. Annars får jag inte med alla nyanser. Det beror på vad det är för typ av bild. Går ju att softproofa mellan och se vad skärmen inte klarar att visa. Profoto RBG är ju även standardinställningen i Lightroom för redigering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar