Annons

Technical Pan ?

Produkter
(logga in för att koppla)

znabela

Medlem
Sitter här med en rulle Kodak Professional Technical Pan film som jag fått.


Då jag inte vet något om filmen undrar jag om det finns det som har erfarenhet av denna film (och gärna exempel på bilder tagan med filmen)...
 
Kodak Technical Pan är en ganska intressant film då den i första hand är gjord för tekniska bilder. Den ger ett extremt hårt negativ om den framkallas normalt. För att få användbara negativ för 'vanlig' fotografi kan man till exempel framkalla i Kodak Technidol liquid, men även HC-110 väl utspädd går bra, jag har även hört nöjda fotografer som framkallat i D-76 i spädning 1:2 och 1:3. Andra mjukframkallare går säkert också bra. Bra att veta är att TP har en känslighet på ca ISO 25 - 50 i Technidol liquid, men är något snabbare i HC-110.
Vill du veta vad kodak säger om den, finns ett datablad i .pdf format att ladda ner från Kodaks hemsida. Artikeln har numret p-255.

Gr.
 
Technical Pan är en underbar film. Tyvärr blir det lite dyrt, annars skulle jag inte använda något annat. Jag framkallar i Technidol som förvisso är dyrt men å andra sidan beprövat. Kornet är det trevligaste jag har sett. Himlar blir släta som barnrumpor.

Här är en bild på Techpan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.