Annons

TC på ett 80-200/2,8 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Nessler

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ett sådan till mitt objektiv. Detta för att få lite längre tele och kunna "smyga" lite på vilda djur.

Frågorna är:
1. Hur blir bildkvalitén?
2. Är det värt pengarna på en TC? (speciellt som man är nybörjare på detta med fotografering av vilda djur).
3. Vilken TC rekomenderar ni?

Tacksam för svar.
Hälsningar,
Blivande skogsmulle...

Kenko PRO300 fungerar bra

Jag köpte en 80-200/2,8 ED (tvåringsvarianten) för ett par veckor sedan. Dessutom köpte jag till två Kenko PRO300 konverters, 1,4x och 2x. Båda fungerar förträffligt med 80-200:an. Jag tog med dem till Hornborgasjön förra veckan. De flesta av dessa bilder är tagna med 80-200 + 2x:

http://www.pbase.com/frebe/hornborga

AF:en fungerar bra, både på följande autofokus och "vanlig" autofokus (på en D70).

Enligt Cyberphoto är Soligors konverters likadana som Kenkos, men rätt mycket billigare. Kruxet med dem är de inte finns i lager, det är 2-3 veckors väntetid. Men har man tid att vänta är de säkert ett lika bra alternativ.

Jag fick min Soligor Pro 1,4X från Cyberphoto igår och var ute och testade lite idag.
Autofokusen på min gamla 80-200 "pumpzoom" var ju tämligen långsam redan innan men jag märkte ingen större försämring med konvertern på.
Bildkvaliten blev jag positivt överaskad av, bättre än med den gamla TC-201:an ( 2X ) tycker jag än så länge utan att ha gjort några ingående tester.
Provade Soligoren tillsammans med mitt 50/1,4 och det funkade klockrent det också.
Summa: en mycket prisvärd konverter.

Tack för alla svar.

Det borde väl även funka med min D1:a?
Skall ju lixom sälja min D70...

Häpp!
//Peter

Edit: Bilderna på Tranorna är ju förträffliga i kvalitet...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto