Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TC-14e vs MB-D10

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Har ganska exakt 3500 kr som skall investeras i något av följande;

Batterigrepp till min D300
Telekonverter TC-14e till mitt 70-200/2.8 VR

Jag är inte på det klara med vad som har högst prioritet och jag tänkte be er som hjälp.

Det ena ger längre brännvidd som är en fördel när jag fotograferar t.ex. golftävlingar men å andra sidan får jag skönare hållning för stående bilder och snabbare bps med batterigreppet.

hrm... inte lätt

Det var oxå ett vs ;)

Du har ju garanterat mer nytta av en TC-14E.

Fråga dig vilken nytta som MB-D10 har, förutom då snabbare bildserier.

Jeppe skrev:
Det var oxå ett vs ;)

Borde väl egentligen lagt det i "köpråd" men nu blev det vs ;-)

Batterigreppet påverkar ju även ergonomin i en positiv riktning framförallt med 70-200 monterat. Man får även enklare hantering för stående bildformat och som sagt, högre bps.

Just nu lutar det mot en telekonverter faktiskt, jag tror nog att nyttan är störst där.

Det ena gör att du får häftigare bilder och det andra gör att kameran ser häftigare ut.
Du måste själv bestämma vad du prioriterar...
Men visst, har man vant sig vid batterigrepp vill man inte vara utan.
lm

Jag som har kamera med fast vertikalgrepp, D3, tycker att frågan är hur lätt som helst.
Köp inte MB-D10 överhuvud taget!

Med en stor kamera och ett modernt zoom är man bunden till att använda klumpiga fotoryggsäckar. En riktigt stor nackdel att inte kunna packa i normala kameraväskor.

eon skrev:
En riktigt stor nackdel att inte kunna packa i normala kameraväskor.

Japp, jag har bara onormala kameraväskor, LowePros Reporter AW400, Tamracs Expedition 8, LowePro Street n field system och en Domke F2, ;)

Lustigt resonemang

...ungefär som vi kan inte skaffa barn för då kan vi inte ha kvar vår 2-sitsiga sportbil.

lm

Jonas, du kan hitta en beg TC för runt en tusenlapp t ex här på FSs annonsmarknad. Den eventuella skillnaden i kvalité mellan Kenko, Soligor och orginal-TC är försumbar.

ErlandH skrev:
Jonas, du kan hitta en beg TC för runt en tusenlapp t ex här på FSs annonsmarknad. Den eventuella skillnaden i kvalité mellan Kenko, Soligor och orginal-TC är försumbar.
Njae, inga TC 1,4x för en tusenlapp just nu i alla fall men visst håller jag även ögonen öppna för begagnat. Dock tror jag att väldigt få människor väljer att sälja en telekonverter (som är i bra skick). Möjligen någon som köpt på sig en 2x som kanske inte motsvarade vad man trodde men en 1,4x lär man nog inte hitta begagnad så lätt.

Re: Lustigt resonemang

Lothar Marunga skrev:
...ungefär som vi kan inte skaffa barn för då kan vi inte ha kvar vår 2-sitsiga sportbil.

lm

Jag har en tvåsitsig sportbil! Där går inga stora fotoryggsäckar ner i bagaget...

Jeppe skrev:
Det var oxå ett vs ;)

Det kanske bara är jag, men jag tycker det är mycket behagligare att hålla i en "stor" kamera. Går jag runt i ett par timmar med min Af-S 80-200 monterad på D200 blir jag garanterat rätt mör i arm och handled. Jag blir inte alls lika sliten av att gå runt lika länge med samma objektiv på D3 trots att ekipaget som helhet är tyngre. Sätter jag sedan på 300/2,8 blir skillnaden ännu större.

Men, även med det i beräkningen håller jag med Jesper (vågar inte annat :) -- jag tycker också du har mer nytta av TC-14 än ett batterigrepp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar