ANNONS
Annons

TAv-läge och underexponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Hej!

Har senaste veckorna upptäckt att när jag plåtar i TAv-läge och rattat lite på slutartiden/bländaren så tenderar kameran till att underxexponera bilderna rejält. ISO-interval i menyn är satt 200-64000 så det är inte det som spökar.

Underexponeringen har skett med olika objektiv, Sigma 17-70 samt Pentax DA 35mm...

Gör jag något general-fel eller är något skumt?

Jag fotar RAW+ men vill unvika att behöva
göra stora rättningar i bilderna...

Mvh,
Daniel

Här kommer en testbild, direkt från kameran.

Märkte att jag kör FW 1.12 och senaste är 1.13.
Förstått att Pentax brukar putta in fixningar men att dessa inte alltid omnämns.

Mina bilder behöver inte vara fel från kameran, kan vara ERROR-5 (Felet 5 cm bakom kameran) ;)
(ERROR-45 känt från PC-världen) ;)

/Daniel

Bilagor

• IMGP4893.jpg
    IMGP4893.jpg
    13.8 KB · Visningar: 425
Och nästa fråga var ju då: Inställningar för slutartid, bländare och ISO, för just denna bild?

Hej!

Här kommer inställningarna, mer borde finnas i bilden om inte Fotosidan's uppladdningssida strippar bort det.

Exposure Time: 1/250 seconds
ISOSpeedRatings: 125
FNumber: 10.00
MeteringMode: Center weightered average

=)

/Daniel

Bilden verkar inte felexponerad efter dina inställning vad jag ser utan högdagrarna är inte utbrända i en bild med stort dynamiskt omfång.

Eftersom du har centrumvägd mätning så blir det de ljusare fåren som styr exponeringen väldigt mycket, vill du att hela bilden ska påverka exponeringsvärdena bör du ändra till evaluerande/matris mätning istället (eller vad det heter i Pentax världen).

Om du satt ISO-intervall till 200-6400 så verkar det ju konstigt om kameran väljer 125?

Hur blir et om du testar att ta samma bild i olika auomatiklägen? Alltså: använd samma mätmetod, men byt mellan TAv, T, A och P. Blir det samma exponering?

Jag tror du varit och ställt in exponeringskompensationen jag med.
Tryck in "+/-" knappen och se vad som står där, står antagligen "-1.0" eller liknande.. bara vrida upp den till 0 igen så är du på banan igen.

Bilagor

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    14.4 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar