Annons

Taskig skärpa nattetid med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejduglade

Aktiv medlem
Nåja inte i alla lägen är skärpan taskig men i detta fall kan jag inte begripa varför det blev som det blev.
Min inställning på kameran var: M-läge, Iso-100, slutartid: 4sek, bländare f/5,6.
Provade även längre slutaretider men det blev bara sämre, givetvis hade jag stativ, kan någon hjälpa mig att förstå varför det blev oskarpt?

Bilagor

• oskarp.jpg
    oskarp.jpg
    32.2 KB · Visningar: 582
Ställde du in skärpan med AF eller med MF?

Använde du trådutlösare?

Vilket stativ använde du?

Hej Kim, tack för ditt svar, jag fann ingen orsak att manuellt fokusera eftersom kameran klagade inte på detta, däremot provade jag att sikta in mig både på mörka fält och belysta fält med fokusprickarna för att se skillnaden, men det blev inte bättre det :=(

Oj du redigerade ditt svar medan jag skrev he he ett tillägg då: ingen trådutlösare, stativ: manfrotto 728B.

Trådutlösare är ju en god ide att använda om du har längre slutartid än 30 sek för att ta bort vibrationerna.

Vid 30 sek eller kortare så kan man ju använda självutlösaren istället.

Hag har samma problem med mitt Canon 28-90 4-5,6 II.. kan vara som för mig, optiken räcker inte till.. Ser en märkbar skillnad på det och dom dyrare gluggarna i skärpa.

Sen har jag en teori att föremålet är så ljust så att under 4sek så kan ljuset"sprida" sig mycket, testa 4sek på en eld eller lampa..
kanske prova nått stegs underexponering.

Men detta är spekulationer, inte "så här är det"

Skall bli intressant att förlja tråden.

Jag håller med dig om det om det är mycket mörkt där man tar bilden, men när jag ökade slutare tiden blev bilden alldeles för ljus, så jag vet inte om detta är rätt recept.

Intressant Urban, måste prova tack! åter igen lär det handla om pengar ...suck..

Har ni även problem med att ta bilder på rött upplysta ting nattetid?

Du kan ju oxå blända ned till f/8 eller t.o.m f/11..det bör ge skarpare bilder...men det kan inte vara hela förklaringen.

sagan skrev:
Trådutlösare är ju en god ide att använda om du har längre slutartid än 30 sek för att ta bort vibrationerna.

Vid 30 sek eller kortare så kan man ju använda självutlösaren istället.

Hm, kan säga att vid nattbilder upplever jag "skak oskärpa" även vid 8 sekunder och uppåt.
Beror lite på vad man fotograferar! (detta är också en 300D jag har!)

Tyvärr har jag ingen trådutlösare, så kör "fattigmans versionen", det vill säga, kör med självutlösaren!

Själv använder jag "aldrig" autofokus när jag tar nattbilder. Kör på manuell skära, tar ett kort, kikar (med inzoomning) om det ser vettigt ut på skärmen, och justerar eventuellt!

/Jocce

Jocce skrev:
Hm, kan säga att vid nattbilder upplever jag "skak oskärpa" även vid 8 sekunder och uppåt.
Beror lite på vad man fotograferar!

Ett stadigare stativ kan göra stor skillnad.

Synd att det inte finns spegeluppfällning på 300D oxå.

Vid långa exponeringar är det bara en sak som hjälper... ett stadigt stativ... Minsta lilla det vibrerar under exponeringen kommer att ge en suddigare bild. Även AF'en kan missa (även om den indikerar låst fokus) bästa är att köra MF och blända ned ordentligt, för maximalt skärpedjup..

Förutsatt att det inte blåser eller skakar på annat yttre sätt, så är det ju inte större risk för skakoskärpa ju längre tiden är. Risken är väl störst vid en knapp sekund eller så, medan spegel och pryttlar skakar runt. Vid riktigt långa tider blir den skakning som du och spegel åstadkommer vid öppning/stängning av slutaren försumbar.

Då är inte ett metallstativ något vidare i den situationen då?

Ett kolfiber eller trästativ borde vara bättre.

T.ex.

20" f11 ISO 100

EF 17-40/4L. USM pålagt (eftersom det är 10D ;))

Manfrotto 055 Pro + Proball 469 (Max belastning 13 kg, Vikt 2.8 kg)

Bilagor

• crw_6670.jpg
    crw_6670.jpg
    39.7 KB · Visningar: 417
Hejduglade skrev:
Hej Kim, tack för ditt svar, jag fann ingen orsak att manuellt fokusera eftersom kameran klagade inte på detta, däremot provade jag att sikta in mig både på mörka fält och belysta fält med fokusprickarna för att se skillnaden, men det blev inte bättre det :=(

En sak att tänka på när det gäller autofokusen är att inte försöka fokusera på fält. Autofokussensorerna är känsliga för linjer. Försök t.ex. att fokusera på en helt vit vägg, eller på himlen...du kommer att upptäcka att det är omöjligt.

Anledningen till detta är att autofokussensorerna är konstruerade som små enradiga ccd-sensorer. Sen känner autofokusen av kontrasten i den enradiga "bilden" som ccd'n levererar, och fokuserar tills kontrasten mellan de inviduella pixlarna är störst. Om man riktar sensorn mot ett enfärgat "fält" så finns där mycket liten, om någon, kontrast för autofokusen att jobba med.

I de flesta kameror så är den mittersta autofokuspunkten känslig för linjer i båda riktningarna, medans de punkter som ligger till höger och vänster om den mittersta punkten är känsliga för horizontella linjer. De punkterna som ligger ovan och nedan den mittersta punkten är oftast känsliga för linjer som löper vertikalt.

Jag kan se en viss skärpeförbättring genom att trotsa 300D: s rekommendationer ang bländaren, dock stör det mig mest att jag inte kan se ett rättvisst resultat i Lcd-skärmen utan måste få in bilderna i datorn varje gång jag vill kolla skärpan, svagt av Canon.

Jerry, det är svårt att avgöra vad som är orsaken till oskärpan genom att titta på din lilla bild.
Men den typen av motiv brukar framför allt enkla zoomar ha problem med.

Det kanske är så att det är objektivet som är orsaken till oskärpan snarare än fel material i stativet eller avsaknad av trådutlösare.

Olle

Jerry !

Jag vet inte vad din oskärpa beror på, men jag har inte haft något problem med oskärpa med 18-55'an ..

http://www.frags.nu/foto/photos/night_traffic_1024.jpg

är ett exempel (lite väl mycket ljus som jämförelse iofs), 18mm (så kameran kunde fokusera vid F3.5), F16, 30sek..

Använde ett halvtaskigt velbon-stativ i aluminium och trådutlösare.

Visst blir bilderna ännu skarpare om jag kör ex. mitt fasta 28/1.8, men bilderna med kit-linsen är ändå tillräckligt bra tycker jag.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto