Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taskig bildkvallité - ingen bildstöld??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Har försökt hitta relevanta svar, men orkar helt enkelt inte plöja igenom tusentals inlägg, och sökfunktionen hjälper mej inte rätt. Så jag försöker med en ny tråd.
Attt man lätt kan bli bestulen på bra bilder har jag förstått efter att läst så mycket jag orkar nu.
Så vad jag undrar över är följande.
Hur mycket bör man dra ner en bild i storlek och kvallité för att den rent kvallitetsmässigt ska vara ointressant att stjäla, men ändå av så god kvallité att det är lönt att visa den antingen här på FS, eller kanske i egna album på nätet.
Jag tycker det borde finnas någon sorts gräns eller riktvärde man kan gå efter, eller är jag helt fel ute.
De storlekar man använder här på FS som tumnagelvisning och förstoringen, blir de bilderna av så god kvallité att om någon vill ladda ner en bild och exempelvis ta med den i en tryckt tidskrift, duger den då rent tryckmässigt?
Dvs, bilden är ju då max 1024 pixlar och 300 kb i storlek.
Det bör ju finnas någon sorts minikvallité för att en bild ska vara lönt att stjäla.
Och då menar jag inte om någon nu vill ha en lite suddig bild som skrivbordsunderlägg, det är ju totalt ointressant.
Utan rent yrkesmässigt som i en tidskrift eller dagstidning.
Tacksam om någon kan lotsa mej rätt, eller gärna hänvisa till någon redan befintlig tråd som behandlar ämnet.

Jatsy skrev:

Så vad jag undrar över är följande.
Hur mycket bör man dra ner en bild i storlek och kvallité för att den rent kvallitetsmässigt ska vara ointressant att stjäla, men ändå av så god kvallité att det är lönt att visa den antingen här på FS, eller kanske i egna album på nätet.
Jag tycker det borde finnas någon sorts gräns eller riktvärde man kan gå efter, eller är jag helt fel ute.

ja, du är helt fel ute. det finns ingen gräns för hur dålig en bild kan vara tekniskt utan att fortfarande vara intressant. Titta på mobilkamerabilder/övervakningskamerabilder som kvällstidningar gladeligen drar upp över ett uppslag. är en bild intressant så används den.

enda sättet att hindra folk att använda ens bilder är att inte lägga upp några intressanta bilder.

skriv din hemsidesadress över bilden så kanske den drar lite trafik till din sajt iallafall.

sen är det väl inte så jättevanligt att tidskrifter/tidningar/andra trycksaker snor bilder helt slumpmässigt från folks hemsidor.

Om man väljer att lägga in en adress eller annan märkning bör den väl vara så att den inte stör alltför mycket men ändå är så tydlig och tidskrävande att retuschera att det inte blir intressant att stjäla bilden.

För visst är det ganska taskigt att stjäla någon annans bild? Skulle jag se en intressant bild så skulle jag föredra att kontakta den som tagit bilden för att höra om möjligheten att få köpa en kopia. Inte minst för samvetets skull.

ANNONS