Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tar Lightroom bort döda pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Körde lite långexponering igår och ser att det finns 2 prickar på samma ställe på alla kort. Är det pixlar som saknas? När jag tar in dom i Lightroom och kolla i biblioteket så ser man prickarna men när jag går till framkallning så tänker datorn lite och voila så är de borta. Vad gör den och hur kan den veta att det ska bort?
Ska3080rmavbild2013-11-12kl100843.png

Ska3080rmavbild2013-11-12kl100853.png

Är detta döda pixlar på bilden? Läst nånstans att de ska vara röda? Isf väldigt stora fel kan jag tycka, syns klart och tydligt om bilden visas i 1500x1000 . Taget i Raw 5616x3744.

Har kameran med mig och testade att foto en svart exponering på några sekunder i iso100 och jpg. Visar sig att jag hittar 6 döda pixlar och de 2 på övre bilden överensstämmer med mitt testfoto. Då vet jag det!

Har kameran med mig och testade att foto en svart exponering på några sekunder i iso100 och jpg. Visar sig att jag hittar 6 döda pixlar och de 2 på övre bilden överensstämmer med mitt testfoto. Då vet jag det!

Det är ett bra test att göra när man köpt en ny kamera (gör detta varje gång jag köper en digitalkamera). Jag reklamerade en helt ny kamera efter att ha gjort detta test. Kvalitetskontrollen är inte alltid på topp hos tillverkarna. I mitt fall var det en Canon, men det gäller säkert andra tillverkare också.

Senast ändrad:
Är dte så få pixlar så kan du be kameran mappa om om så de inte kommer med alls på några bilder.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar