Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tar 2-3 sekunder innan d3000 visar bilden i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

roughneck

Aktiv medlem
hej min bror har köpt sig en nikon d3000 ..
de första 100-150korten visade kameran bilden innom secunden men nu efter det så tar det 2-3sec ..

kortet är formaterat å vi har provat mitt extreme II kort och det är samma sak där .. men stoppar ja hans kort i min d5000 så går det under secunden ...

någon som har nå vettigt svar på detta fenomen ..

mv jacob
 
En ren chansning då jag inte fotar med Nikon. Det är inte så att ni kommit åt någon inställning för brusreducering?
 
Har inte en D3000 själv men har för mig att jag läst att D-lightning funktionen aktiverad ger sämre tider. Prova att stänga av det. Även brusredusering för långa slutar tider och för hög ISO drar ner på prestandan.
Vet ej exakt vad det heter på D3000 eller vilka menyer du hittar detta i men leta så ser du det.

Mvh. Robban
 
Precis Robban. Nikon kör ju med Active D-lightning som det kallas. Detta kan fördröja väldigt mycket! Kolla om det är den som är på :)
 
borde finnas 2 olika brusreduceringar "high iso nr" och den vanlig brusreduceringen.
om du inte redan sett det :)
 
Jag har en Nikon D60 och förundras över att ju längre slutartid jag använt, desto längre tid tar det innan bilden visas på skärmen. Tog häromkvällen några bilder i bulb-läget, 40-50 sekunders slutartid, och det kändes som jag fick vänta nästan lika länge innan bilden syntes. Underligt. Kan nån förklara varför det är på det här viset? (Jag kör raw, D-lighting avstängt)
 
Jag har en Nikon D60 och förundras över att ju längre slutartid jag använt, desto längre tid tar det innan bilden visas på skärmen. Tog häromkvällen några bilder i bulb-läget, 40-50 sekunders slutartid, och det kändes som jag fick vänta nästan lika länge innan bilden syntes. Underligt. Kan nån förklara varför det är på det här viset? (Jag kör raw, D-lighting avstängt)


Har väl att göra med att det är mycket data att processa om du exponerar under en 40sekunder så tar ju kameran in information under 40 sek som sen ska bearbetas till en bild.
 
Jag har en Nikon D60 och förundras över att ju längre slutartid jag använt, desto längre tid tar det innan bilden visas på skärmen. Tog häromkvällen några bilder i bulb-läget, 40-50 sekunders slutartid, och det kändes som jag fick vänta nästan lika länge innan bilden syntes. Underligt. Kan nån förklara varför det är på det här viset? (Jag kör raw, D-lighting avstängt)
Jag gissar vilt men tror att det har mad brusreducering och alla annan analysering att göra. Min D300 tar exakt lika lång tid på sig att analysera som jag haft slutaren öppen.


jag va inte tillräckligt snabb med svaret ser jag...
 
Jag har en Nikon D60 och förundras över att ju längre slutartid jag använt, desto längre tid tar det innan bilden visas på skärmen. Tog häromkvällen några bilder i bulb-läget, 40-50 sekunders slutartid, och det kändes som jag fick vänta nästan lika länge innan bilden syntes. Underligt. Kan nån förklara varför det är på det här viset? (Jag kör raw, D-lighting avstängt)

Det tar exakt samma tid som slutar tiden, då nikons brus reducering vid långa slutar tider tar en bild till efter den första. Men denna gång med stängd slutare. Detta för att få fram bruset som den sedan subtraherar från den tidigare bilden. Att den alltid tar en bild efter beror på att bruset varierar med hur varm ccd är.
 
ja men ja kan köra på super snabb slutartid å bara få en svartbild å ändå tar det 2-3sec för att bilden ska visas på skärmen ...
 
tar man kort i auto" så går det inte å göra nå åt D light ,,,, å det är samma 2-3sec om man kör auto eller manuelt ..
 
hmm han har ägt kameran i 2dar å inte änndrat på nått .. va hem till en polare som oxå har en d3000 han hade fått samma "fel" efter 150-200 kort den blev oxå seg ..
 
Min D60 tar ett par sekunder innan bilden visas, inget jag hänger upp mig på längre. Är det mycket information i bilden tar den längre tid än om det är få färger och detaljer.
 
det finns väl en funktion som återställer alla inställningar till "grund läge" testa det för nått borde du kommit åt.
 
Jag börjar närma mig 20000 exponeringar med min D60 och har inte märkt någon seghet när D-lighting är avstängd. När den är på visas ett timglas på displayen under ett par sekunder innan bilden visas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.