Annons

Tappat objektiv, funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casey

Medlem
Jag har lyckats tappa mitt objektiv i marken ihop med kameran. Kameran fungerar helt som vanligt. Objektivet verkar fungera, men zoomringen känns trög. Jag läste i en artikel här på fotosidan om att köpa begagnade objektiv och i artikelsn stog det:

Vrid fram och tillbaka på fokuseringsringen och zoomringen. Dessa skall löpa jämnt och fint utan att hugga. Om de hugger finns det risk att objektivet har blivit tappat.

Vilka konsekvenser ger ett tappat objektiv när zoomringen (eller fokusringen) är trög?

Är det värt att laga om det behövs?

Mitt objektiv är en Sigma 70-200/2.8.
 
En polare till mig körde sitt Sigma 100-300/4 i en härlig parabel rakt ner i marken.

Historien kan du läsa här: http://www.fotosidan.se/cldoc/9416.htm

AF funkade skapligt på denna men inte vid närgränsen. Det kostade 1500 att laga objektivet och detta kan man ta på hemförsäkringens allriskförsäkring (drulle). På så sätt minimeras kostanden till dessa 1500 i självrisk. Totalkostnaden blev ca 2000 då motljusskyddet sprack och behövdes bytas ut samt summan för reparationen. Men slutsumman blev 1500 då detta var självrisken på hemförsäkringen.

Givetvis är det värt att laga din glugg så att den fungerar som den skall.

Mvh

Johan Maxe
 
Tack för ditt svar. :)

Jag har provat gluggen mer nu och i ett visst läge fungerar inte närgränsen. Det låter inte bättre än att jag får lämna in den. Jag vet inte om jag har ngt sådant på hemförsäkringen, men får kolla efter och hoppas.
 
Allrisk ingår i nästan alla hemförsäkringar, så det har du troligvis. Självrisken varierar dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.