Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat autofokus ( Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro )

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Idag när jag satte in mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro objektiv på min Nikon D80 så hittar den inte autofokus alls. Får köra allt manuellt med skärpan, samt att inställningen " AF-omr.läge" under Meny säger " ej tillgängligt med aktuella inställningar ". Någon som vet vad som kan vara fel? Har inte ändrat något. Detta gäller för alla lägen på "ratten" :(.

Manuell fokus

Idag när jag satte in mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro objektiv på min Nikon D80 så hittar den inte autofokus alls. Får köra allt manuellt med skärpan, samt att inställningen " AF-omr.läge" under Meny säger " ej tillgängligt med aktuella inställningar ". Någon som vet vad som kan vara fel? Har inte ändrat något. Detta gäller för alla lägen på "ratten" :(.

Du har nog ställt in objektivet i manuellt läge! Lägg fingrarna runt fokusringen på objektivet och skjut framåt så kanske det löser sig!

Herregud vad dum jag känner mig nu, det var precis vad jag hade gjort (och lyckades tydligen inte lösa själv ens!) TUSEN TACK för din hjälp, nu kan jag somna gott inatt :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar