Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappar skärpa och färg med Minolta Dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Nu behöver jag goda råd av någon som kan hantera en Minolta Dual IV.
När jag scannar mina dior (Fuji Velivia 100F) så tycker jag att jag tappar mycket skärpa och färgerna blir inte heller helt kul. Vad gör jag för fel. Har jag missat någon inställning som kan förbättre färg (färg korrigering?) och skärpa?
Har dammfiltret påslaget innebär det att jag tappar skärpa? Hittar digitalfel på bilderna kan det bero på dammfiltret??

Behöver råd hur jag ska göra för bästa resultat.

H
Jesper

Nu var det ett tag sedan jag scannade in bilder med min DualIV, men om jag minns rätt fick jag samma problem med dammfiltret påslaget. Körde därför utan filter med bra resultat. Klonade sedan bort dammkorn i Photoshop.

Prova utan dammfilter. Naturligtvis oxå viktigt att bilder och miljön är så dammfri som möjligt.

Lycka till!

Då Dual IV inte har ICE så är "dammfiltret" bara ett mjukvarufilter som försöker plocka bort det den tror är damm. Det brukar inte fungera bra.
Plocka bort alla filter, inga färgkorrigeringsfilter eller dammfilter eller kornfilter.

Fixa det själv i photoshop istället. Tidskrävande, men resultatet är mycket bättre.

/Henri

Ok ska prova.
Hur mycket brukar ni kärpa bilderna efter ni skannat dom i högsta upplösning?

Beror helt i vilket format man ska ha bilden i sen, på datorn eller om man ska få det på papper etc.

/Henri

Ptja, beror väl lite på hurdan skrivare det är också, vad det blir för dpi.

Men jag brukar göra så (efter att ha läst det bra tipset från Christel här på FS) att jag zoomar ut så det är 50% och sen lägger USM så det känns lagom skarpt.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar