Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappar ljuset efter första bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpen

Medlem
Jag misstänker att nått lurt är i görningen med min relativt nya k-30.
Nu när jag tar bilder så tappar kameran ljuset, utan att ändra position eller inställningar blir nästa exponering mörk, eller näst intill svart med svagt ljus.

Jag prova alla mina objektiv och samma fenomen uppstår. Jag la märke till fokusen, den klickar till första gången när jag setter på ett nytt objektiv. Det har jag inte hört förut.

Någon som har nått förslag? Jag kan inte minnas att jag ändrat på någon inställning som beter sig på det där viset.

Bilagor

• IMGP3833.jpg
    IMGP3833.jpg
    75.8 KB · Visningar: 467
  • IMGP3835.jpg
    IMGP3835.jpg
    38.6 KB · Visningar: 445
  • IMGP3880.jpg
    IMGP3880.jpg
    83.9 KB · Visningar: 428
  • IMGP3882.jpg
    IMGP3882.jpg
    57.6 KB · Visningar: 448
Gaffling?

Gaffling (engelska bracketing, AEB): Kameran tar en serie bilder, oftast tre eller fem, med olika exponering.

Har du råkat aktivera AEB av misstag?

Inte vad jag kan se.
Jag upptäckte precis att det är nått med live-view som spökar. När jag kör live-view så hör man ett svagt motorljud i kamerahuset. Samt att om man vinklar kameran så låter det som om något sitter löst. Nu kommer jag inte ihåg om det har låtit så tidigare men nu när man skakar lite lätt eller svänger runt med kamerahuset så låter det lite misstänkt.

Lika om man svänger runt med kameran medans man byter mellan live-view o titthålet så kan den balla ur och bli mörk när man stannar på live-view.

Först trodde jag det var en separat dark frame. Men då borde bilden vara helt svart eftersom ridån är nere.

Ljudet var ju skakreduceringen, det va rätt påtalat på pentax forum. Men fortfarande så känns det som nått fastnar lite halvvägs i kamerahuset ungefär som ett spjäll som inte riktigt är öppet.

Knepigt för problemet uppstod igår kväll när jag var ute och fotade, helt plötsligt började bilderna bli alldeles mörk, sen blev någon överexponerad när jag försökte kompensera mot för vad kameran ville ha. Har inte varit så tidigare, jag åkte runt på lite olika platser och hade kameran på stativet i baksätet.. borde ju inte påverka något.

Jämför man de två första bilderna så ser det ut att vara mycket större skärpedjup i den andra bilden, trots att båda enligt exif ska vara tagna med bländare f/2.5.

Det är förmodligen något i den mekaniska kontrollen av bländaren som inte fungerar, Antingen är det objektivet som är tasigt eller mekaniken i kameran som styr nedbländningsfunktionen i objektivet.

Eftersom det händer på flera objektiv så låter det som om problemet ligger hos kameran. Kontrollera att mekaniken i kameran som styr nerbländningsarmen på objektiv ser hel ut.

Hade en gång ett liknande problem på min K10D, men då var varje bild helt svart.
Då var det en liten fjäder i kamerans mekanik som hade lossnat, och det var bara att sätta tillbaka den i sitt rätta läge. Men jag tror mekaniken är lite annorlunda i K30.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar