Annons

"Tappar" kalibreringen i Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag köpte ett nytt grafikkort till min dator för att den ska fungera bättre med spel och stor skärm - ett Nvidia GF 8800. Jag bytte från ett GF 7600GT.

I samband med installationen av det nya kortet installerade jag Nvidias senaste drivrutiner för Vista, och gjorde en ny kalibrering av min (tyvärr ganska sunkiga) Viewsonicskärm. Kalibreringen fungerade utmärkt, men när jag startar om datorn eller loggar ut måste jag in hela tiden i färginställningarna i Vista för att få tillbaks den kalibrerade profilen.

Jag misstänker att detta har att göra med att det är ett relativt nytt OS, relativt nytt grafikkort och väldigt nya drivrutiner. Diverse hårdvarunördsajter tyder på att man tappar färginställningarna med de senaste drivrutinerna, men jag trodde inte det skulle påverka kalibrerade färgprofiler.

Jag har alltså kalibrerat skärmen med skärmens kontroller för RGB - inte grafikkortets.

Vet ni om detta går att lösa, och vet ni hur det skulle fungera med en skärm som har hårdvarukalibrering (Eizo ColorEdge eller NEC Spectraview t.ex.)? De kalibreras visserligen från Windows, men jag inbillar mig att inställningarna sparas i skärmen - inte i Windows färgprofilinställning - har jag fel?

Lång fråga, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

/afe
 
Hej Anders!

Jag läste på någon site häromveckan att det är en bugg i Vista. Varje gång inloggningskärmen visas, eller den där säkerhetsdialog-boxen dyker upp som gör skärmen i övrigt svart, så tappas kalibreringen.

Jag kommer dessvärre inte ihåg vilken site det var; du får Googla lite om du vill hitta detaljer.

/Björn
 
AFE skrev:
Jag köpte ett nytt grafikkort till min dator för att den ska fungera bättre med spel och stor skärm - ett Nvidia GF 8800. Jag bytte från ett GF 7600GT.

I samband med installationen av det nya kortet installerade jag Nvidias senaste drivrutiner för Vista, och gjorde en ny kalibrering av min (tyvärr ganska sunkiga) Viewsonicskärm. Kalibreringen fungerade utmärkt, men när jag startar om datorn eller loggar ut måste jag in hela tiden i färginställningarna i Vista för att få tillbaks den kalibrerade profilen.

Jag misstänker att detta har att göra med att det är ett relativt nytt OS, relativt nytt grafikkort och väldigt nya drivrutiner. Diverse hårdvarunördsajter tyder på att man tappar färginställningarna med de senaste drivrutinerna, men jag trodde inte det skulle påverka kalibrerade färgprofiler.

Jag har alltså kalibrerat skärmen med skärmens kontroller för RGB - inte grafikkortets.

Vet ni om detta går att lösa, och vet ni hur det skulle fungera med en skärm som har hårdvarukalibrering (Eizo ColorEdge eller NEC Spectraview t.ex.)? De kalibreras visserligen från Windows, men jag inbillar mig att inställningarna sparas i skärmen - inte i Windows färgprofilinställning - har jag fel?

Lång fråga, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

/afe

Hej Anders!

Först lite off-topic: Egentligen är ju begreppet hårdvarukalibrering lite missvisande ... När du skruvar på RGB gör du också en hårdvarukalibrering (dvs du ändrar inställningar i själva hårdvaran, skärmen). Det vi normalt benämner hårdvarukalibrering borde väl kanske kallas automatiserad kalibrering eller nåt liknande.

Hur som helst, resultatet av skärmkalibreringen påverkas inte vad Vista hittar på. Sedan spelar det ingen roll om du gör den manuellt genom att själv skruva på RGB i skärmen eller om du gör den via de programvaror som används när du gör en (automatiserad) hårdvarukalibrering. Det du ändrar sparas i skärmens elektronik.

Lite mer nästan-off-topic: Nu varierar det lite mellan tillverkare och även modeller exakt vad det är som påverkas av en sådan kalibrering, ibland enbart gamma, ibland både gamma och färgtemp, ibland mer än så. Men inget av detta påverkas som sagt av om Vista tappar bort skärmens profil.

Efter kalibreringen av själva skärmen görs också en profilering som så att säga finjusterar resultatet och det är resultatet av den som Vista (eller Nvidias drivrutiner) nu då envisas med att glömma bort.

Men överlag lär du nog ha ett bättre utgångsläge med en hårdvarukalibrerad skärm -- där är ju kalibreringen mer exakt gjord än om du gjort den manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.