Annons

Tappade 5D Mark II i golvet

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara kolla med en sak. Under ett reportage bar jag kameran i min nyköpta Qstrap från kaffebrus monter på fotomässan. Plötsligt inne på OKQ8 åkte den ur haken och studsade runt på golvet. Då såg jag inte att något hänt, men blev ändå orolig. Nu i efterhand ser jag att batterigreppet fått sig en smäll,

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_______________________________________________bild.JPG

bild på haken:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_bild(2).JPG

vid ON/OFF reglaget har plasten förskjutits samt att inställningsratten inte går att snurra på längre, detta märkte jag inte förrän nu då jag inte använt den ratten förrän nu. Ska man försöka sig på att trycka ner något litet i glappet vid ON/OFF reglaget och slå till så att glappet blir lika stort som det är på andra sidan, för jag antar att det är där skon klämmer, hela plasten har flyttat på sig så att inställningsratten (slutarratten alltså) ligger i kläm, eller måste man skicka in skiten? Vad kostar det?

Ska maila kaffebrus och höra med dem, haken på remmen är ju trasig nu också. Det måste ju varit så att det där låset man snurrar över har snurrat av sig igen, då jag inte tog av kameran under hela reportaget, men det betyder ju då att låset inte har något funktion i och med att det snurrar av sig?

Det blev även en liten spricka i plasten på greppet som man ser i linje med "slutarratten", kan det bli något problem i väta? Är greppet väderskyddat?

MVH
André

Senast ändrad:
jag mailade kaffebrus igår och de sa att de skulle skicka vidare det till tillverkaren, vilket betyder att jag inte kommer höra något på flera veckor eller?

Om jag själv hade detta problem skulle jag försiktigt skruva isär batterigreppet för att försöka lösa problemet själv. Jag har jobbat en hel del med rep av hemelektronik, så helt ovan är jag iofs inte.

Att försöka knacka plastbitarna till rätt läge tror jag bara förvärrar det hela. Våld är inte lösningen i detta fall.
Finns säkert några plastklackar som håller halvorna på plats som fått sig en törn, men det brukar gå att lösa.
Dock är jag osäker på vädertätningen.
/L

Om jag själv hade detta problem skulle jag försiktigt skruva isär batterigreppet för att försöka lösa problemet själv. Jag har jobbat en hel del med rep av hemelektronik, så helt ovan är jag iofs inte.

Att försöka knacka plastbitarna till rätt läge tror jag bara förvärrar det hela. Våld är inte lösningen i detta fall.
Finns säkert några plastklackar som håller halvorna på plats som fått sig en törn, men det brukar gå att lösa.
Dock är jag osäker på vädertätningen.
/L

Hmm. Kan man ens skruva isär ett batterigrepp? Eller det är väl klart att man kan, men jag tror inte att jag är bäst lämpad. Jag vet inte om det är vädertätat, men det är ju än mindre tätt i dåligt väder nu iaf. Ska vänta och se vad Kaffebrus säger, men jag bör inte förvänta mig speciellt mycket.

Jag är ganska säker på att svenska återförsäljare måste ta sitt ansvar om de säljer saker kan skada annan utrustning. Det är till exempel därför många affärer undviker att sälja vattenkylning till datorer, för att de måste ersätta skador som kan orsakas av fel eller dålig montering (alltså inte ens deras fel).

Kolla först om du har någon "Drulleförsäkring" i hemförsäkringen. Jag tror inte att tillverkaren eller säljarens (kaffebrus) garanti täcker skador på annan utrustning än den egna. Om självrisken är för hög så köp ett set med små skruvmejslar och reparera själv. Har du tummen mitt i hand så hör med någon kompis om dom kan hjälpa dig. I värsta fall får du väl skicka in den på service hos Canon.

Jag är ganska säker på att svenska återförsäljare måste ta sitt ansvar om de säljer saker kan skada annan utrustning. Det är till exempel därför många affärer undviker att sälja vattenkylning till datorer, för att de måste ersätta skador som kan orsakas av fel eller dålig montering (alltså inte ens deras fel).

Jag fick idag mail om att de önskade att jag skulle skicka bilder på det så att de i sin tur kunde höra med sitt försäkringsbolag. Min inställning till sådana här ärenden har alltid förut varit negativ, att det genererar mer jobb än för vad jag förlorat, men detta kanske går smidigare än väntat, det återstår dock att se.

Orginalgreppet är väl tillverkat i metall (mitt känns i alla fall väldigt mycket som att den är i metall)? Kanske lite svårt att bända? Jag vet att jag läst om ett fall där en lowepro kamerarem gick sönder och efter att lowepro undersökt felet så ersatte dem den skadade utrustningen (till följd av att deras kamerarem gick sönder). Man får väl hoppas att de tar sitt ansvar om det visar sig att deras produkt varit defekt. En liten tröst är väl att det bara var batterigreppet.. det är ju billigare att byta än kamerahuset. :)

Orginalgreppet är väl tillverkat i metall (mitt känns i alla fall väldigt mycket som att den är i metall)? Kanske lite svårt att bända? Jag vet att jag läst om ett fall där en lowepro kamerarem gick sönder och efter att lowepro undersökt felet så ersatte dem den skadade utrustningen (till följd av att deras kamerarem gick sönder). Man får väl hoppas att de tar sitt ansvar om det visar sig att deras produkt varit defekt. En liten tröst är väl att det bara var batterigreppet.. det är ju billigare att byta än kamerahuset. :)

Du har självfallet rätt i att det är av metall. Det enda som är plast på batterigreppet förutom batteriluckan och knappar mm är ytan runt avtryckaren och "slutarhjulet".
Det ser ut som om det blivit en liten bubbla i en springa, och det är denna jag tror hindrar springan från att återgå till sin normala storlek, alltså bubblan är i vägen för att springan ska åka ihop igen. Jag funderar på om det inte räcker med ett litet slag med t.ex. en mejsel så att bubblan åker ner, så återfår springan sin normala tjocklek. Men som sagt, jag tar ju hellre ett nytt batterigrepp än att slå sönder mitt och inte veta hur pass bra det står sig mot t.ex. väta i framtiden. Och ja, jag är väldigt glad över att det hände batterigreppet och inte huset :) Samyang-optiken (14/2,8) blev det heller inte en repa på, inte ens plast-motljusskyddet vek sig för smällen.

Jag kommer nog ej eller använda QuickStrap igen, hellre då köpa den "äkta" BlackRapid, typ RS-7. Det var väldigt behagligt, men jag saknade det lås som gör att kameran inte glider fram när man t.ex. lutar sig framåt, denna hade bara så att kameran inte ska glida alldeles för långt bakåt.

Nu har det snart gått över 1,5 månader. Efter den 10/12 (sist jag skrev i tråden) har jag inte hört något, och mailade då kaffebrus 5 Januari. Inget svar kom, och den 17 Januari mailade jag dem igen, varpå vi haft en tajt konversation. De ber mig nu skicka in batterigreppet för att de ska "kolla på skadan", men deras försäkringsbolag säger sig inte betala för skador som dessa. Deras FB bad dem istället fråga mig om min försäkring täcker detta, men då får ju jag betala självförsäkringen och det är ju inte vart jag vill komma.

hade jag köpt remmen från cyberphoto hade allt varit löst för länge sen...

Nu har det snart gått över 1,5 månader. Efter den 10/12 (sist jag skrev i tråden) har jag inte hört något, och mailade då kaffebrus 5 Januari. Inget svar kom, och den 17 Januari mailade jag dem igen, varpå vi haft en tajt konversation. De ber mig nu skicka in batterigreppet för att de ska "kolla på skadan", men deras försäkringsbolag säger sig inte betala för skador som dessa. Deras FB bad dem istället fråga mig om min försäkring täcker detta, men då får ju jag betala självförsäkringen och det är ju inte vart jag vill komma.

hade jag köpt remmen från cyberphoto hade allt varit löst för länge sen...

Tråkigt, men var envis. Är det inte ett handhavandefel från din sida så ska dem eller leverantören ansvara för ev. skada på din utrustning när deras produkter är orsaken till skadan. Om de ändå inte hjälper dig så tycker jag du ska kontakta din konsumentvägledare. Ta det sedan vidare till ARN.

Lycka till!

Den 19/1 skickade jag iväg batterigreppet tillsammans med QuickStrap:en. Sedan skickade jag ett mail dagen efter med Kolli-id och berättade att det redan kommit fram. Den 25/1 skickade jag ett mail och frågade om de kollat på det och idag har jag ännu inte hört något, vilket resulterat i ännu ett mail. Visst, jag må vara tjatig, men vid sådana här ärenden vill jag åtminstone ha tajt mail-kontakt när jag skickat iväg utrustning. Ett sånt här ärende ska inte hålla på i flera månader, Kaffebrus är ingen ÅF jag kommer handla utav längre...

Äntligen!

Så där ja. Äntligen(!) har jag ett nytt batterigrepp och en ny rem. Det fick ta över två månader innan allt var klarat, 2010 hann bli 2011. Jag hoppas innerligen att denna version (tydligen en ny version av "haken" på remmen) är bättre, annars hamnar den i braskaminen. Kommer vara väldigt skeptisk till Kaffebrus i fortsättningen, köp över 500:- kommer jag aldrig göra med tanke på servicen i sådana här händelser. Oerhört lång tid, uteblivna mail-svar och när de väl kommer är det korta svar som inte tillför mer än de absolut måste. Nej, batterier till kameran kan jag köpa, men måtte det vara en bra deal om det blir något mer..

Jag skulle tagit kameran till Canon för inspektion. Viktiga delar som spegel och sensor kan rubbas. Min 1DsII som är ännu robustare byggd fick en lindrigare smäll än din och sensorläget rubbades. Drulleförsäkringen borde täcka om det blir en mer omfattande justering/reparation.

Jag skulle tagit kameran till Canon för inspektion. Viktiga delar som spegel och sensor kan rubbas. Min 1DsII som är ännu robustare byggd fick en lindrigare smäll än din och sensorläget rubbades. Drulleförsäkringen borde täcka om det blir en mer omfattande justering/reparation.

Aj du, det har jag inte tänkt på. Har Japanphotos Superförsäkring, så den bör täcka reperationen i så fall. Skall absolut kolla närmare på detta, tack för tipset!

Edit: Vart gör jag det närmast (boende i Skaraborg) och hur fungerar det?

MVH

Senast ändrad:
ANNONS