Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappad d50

Produkter
(logga in för att koppla)

hagebon

Medlem
Hej!

Har länge funderat på att köpa mej en digital systemkamera. Så förra veckan knallade jag iväg till fotoaffären för att äntligen få det gjort. En D50 blev mitt val och nöjd och glad var jag tills:

Första helgen åker den i golvet. Så j¤##"la dumt, klumpig och förargligt.

Plötsligt ser jag nu "trådarna" till den aktiva fokuseringspunkten i sökarens display. Det går nog att leva med eftersom de syns ganska svagt och påverkar ju inte resultatet. Desto värre är att på vissa bilder syns några märken som liknar tumavtryck eller liknande, se bifogat foto taget på enfärgat tak.

Tror ni att detta går att laga och har någon en aning om vad det i så fall skulle kunna kosta?
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    24.6 KB · Visningar: 554
Ang "trådarna" så ser jag dem i min D70s xå, otappad, så det är nog inget att bry sig om.

Ang märkena så tycker jag att de ser ut som skit på sensorn eller lågpassfiltret. Eftersom bilden inte är så stor så har jag svårt att se vad det är för "märken".

Läs i manualen hur du hänger upp spegeln och kolla hur det ser ut där inne i huset. Ja utan objektivet på :)

KAN ju bara vara lite skit :)

Hoppas det löser sig och att fallet inte var så allvarligt!

Mvh
Stefan
 
Det där ser helt klart ut som fnyk på sensorn. Angående trådarna så syns de alltid. Du kanske inte tänkte på det innan bara;-)
Verkar som att du kommit lindrigt undan alltså:-D
 
Håller med ovanstående talare. Ser också trådar väldigt svagt i min D70, tror det är till AF-punkterna. Prickarna och strecken är misstänkt likt damm.

Gör inga avancerade rengörningsoperationer själv. Kolla instruktionsboken, eller lämna in på serviceställe. Dom fixar medan man väntar.

mvh Fredrik
 
Tack för era svar!
Glädjande att höra att ni inte tror att det är något alvarligare, jag hoppas att ni har rätt. Tar med mej kameran till inköpsstället i morgon och frågar.

Angående "trådarna" i sökaren. Ja, det är förmodligen så att jag inte tänkte på dem innan den "lilla" olyckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.