Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar som berör AF-punkterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan.E..

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har lit tankar som berör AF Punkterna som vi ser och kan flytta dit vi önskar . Nu kör jag med 2 Canon modeller 30 D, 5 D mark 2 . Men har även Frågat nån som kör med Nikon . Det jag tänker på är de fasta läge, typ Standard, Porträtt, Landskap osv. Det jag tänker på är i Porträtt läge . När vi tar en bild på ett ansikte så är ju ögonen det man siktar in sig på, skärpa på ögonen kan ibland vara lit sådär att
Få till, åtminstone skärpa på bägge samtidigt . Nu till min, kanske, konstiga fråga! Varför har ingen tänkt på att ha ett snabbt läge där man separerar AF Punkten till 2 prickar som jobbar var för sig, och att låt oss säga när du väljer som med Canon, Porträtt läge du får upp 2 AF Punkter med en gång och att kan välja från centrum ut åt höger resp. vänster .Givetvis i Program val ska man kunna välja så också . vi ser ju alla olika ut, så att säga och med enkel fokusering låsa AF Prickarna på ögonen och, ja där satt den!! .
Jag är säker på att med den expertisen och erfarenhet av medlemmar här på Fotosidan kanske någon kan förklara varför det inte eller ,kanske skulle gå, kanske ny programvara vad vet jag . Jag vill egentligen bara fota och editera så enkelt som möjligt . Mvh Jan.

Att du inte får fokus på båda ögonen samtidigt beror inte på fokuspunkterna utan att de båda ögonen då är olika långt ifrån kameran. En till fokuspunkt skulle då inte hjälpa för kameran kan bara fokusera på en punkt samtidigt (med reservation för någon typ av monsterkamera alá NASA). Vill du ha båda ögonen skarpa så är det högre bländartal som gäller.

Mvh

Fredrik

Canon hade/har på vissa modeller skärpedjups kontroll och med fler punkter aktiva skulle det säker med lite fiffig programering från Canon att kameran räknar ut vilket skärpedjup som skulle behövas för att få skärpa mellan punkterna och sätta bländaren efter det. fast problemet är väl att få kameran att fatta vad man vill...

Att du inte får fokus på båda ögonen samtidigt beror inte på fokuspunkterna utan att de båda ögonen då är olika långt ifrån kameran. En till fokuspunkt skulle då inte hjälpa för kameran kan bara fokusera på en punkt samtidigt (med reservation för någon typ av monsterkamera alá NASA). Vill du ha båda ögonen skarpa så är det högre bländartal som gäller.

Mvh

Fredrik

Finns redan. Kallas A-DEP. En tidigare variant, som var bättre, hette DEP. Den kunde kontrolleras mer exakt, om man ville, eller fungera precis som A-DEP, om man ville det.

Men räcker inte skärpedjupet till ens när man bländar ner hjälper inget annat än tilt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar