Annons

Tankar kring symboler i fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)
Då jag nu äntligen hamnat tillbaka i skolans kära fotosal har jag också fått den första uppgiften som handlar om att gestalta symboler, och dessa symbolerna är cirkeln och kvadraten, och om man finner tid och har idéer även andra symboler.

Har hittat en del på nätet, och har skissat upp några idéer men det skulle vara kul om jag skulle få fler tankar och kanske andra infallsvinklar ifrån er här.

Du kanske har kuriosa fakta om någon speciell symbol, kanske personliga tankar som väcker andras eftertanke, etc?

Skriv gärna då ner dem här, jag ser fram emot svar och kanske en diskussion.
 
Det där med symbol är alltid intressant.

Din uppgift är att gestalta symbolen cirkel men en cirkel är i sig ingen symbol utan bara en form.

Man delar in tecken (bilder är också tecken) i tre typer.

Ikoner som är avbildningar av något. Man vill illustrera kaffebönor till en artikel och tar då en bild på kaffebönor.

Index som skall ge tankar om något. Man fotograferar svajande röda plastremsor till en artikel om brandmän. Att höst illustreras med färger i gult och orange är för att vi använder färgerna som index.

Symboler som kan vara vad som helst. Bokstaven A är en symbol eftersom vi bestämt gemensamt att vi tecknar ljudet med den formen.
Rökning förbjuden illustreras med en överkorsad cigarrett.
Hakkorset är inte en symbol i sig men har de senaste decennierna fått en symbolbetydelse för fascism.
Korset är en symbol för döden eller andra saker beroende på vem man är och tillfället.
Symbolen för ett kafé kan vara en kaffeböna eller en rykande kopp.

Alltså är en cirkel inte en symbol förrän den används för att symbolisera något.

Jag citerar mig själv från mina föreläsningar:
Symbol.
Om det inom en grupp människor –kultur eller samhälle– finns en överenskommelse eller konvention som tillskriver en form/färg en viss innebörd talar man om den som en symbol
.

Många tror gärna att en enkel liten figur är en symbol men det är inte så man skall tolka begreppet symbol.
 
Rent spontant...

..kommer jag på ett motiv som uppfyller både, kriterierna cirkeln och symboler.
Klockan/uret.
Bara en idé!
 
ANNONS