ANNONS
Annons

Tamron till E-P2 med Nikon-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

paytoplay

Medlem
Jag har ett problem.
Har ett Tamron 17-50 2,8 (Nikon mount) monterat via en Nikon-adapter på min Olympus E-P2 som jag tänkte testa fota manuellt med.

När jag tittar på displayen är det dock väldigt mörkt men jag kan samtidigt se bilden, dock otydligt.
Vad beror detta på? Objektivet i sig ska väl gå att använda manuellt på E-p2?
Och kan jag på något sätt styra bländare, då det inte finns en manuell ring på Tamron:et för detta?

Tacksam om någon vet.

Är adaptern helt passiv (inga elktriska kontakter)? Om det är så kan du tyvärr inte styra bländaren på ett objektiv som inte har en bländarring.

Jag har hört om adaptrar för Canon - M4/3 som klarar detta, gissar att det ska finnas för Nikon med men inget jag har sett själv. (Se t.ex. http://www.fotosidan.se/cldoc/canonobjektiv-till-micro-fourthirds.htm).

Att det är så mörkt kan ju hänga på att bländaren är i sitt minsta läge. Har du testat med något annat Nikon F-objektiv med samma adapter, kanske ett som har en bländarring?

Precis så måste det vara. Adaptern är av den enklare sorten dvs kan inte styra bländare.
Därmed är den bländare som är vald på objektivet den som gäller, säkert därför det är mörkt och oanvändbart. Tack för svaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar