Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP AF/Aspherical IF

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Ja. Vad är det egentligen för skillnad mellan dem?
Någon större?
Funderar på att skaffa antingen Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR DiII LD eller då Aspherical IF med samma bländare och det.

/AN
 
Det är förmodligen samma objektiv, butiken har bara inte orkat skriva ut hela namnet:

SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF]

/Daniel
 
Ok.
Jag funderar på att skaffa mig ett sånt men det kostar ca 3573kr.
Men ju för sig om det kostar så mycket borde den vara bra.

/AN
 
Det är ett mycket skarpt objektiv, men har en något högljudd autofokus. Dessutom har många, inkl. mig själv, haft problem att få den att fokusera korrekt.

Testa fokuseringen innan tiden för ev. ångerrätt/öppet köp löper ut.
 
Tänkte sno denna tråden lite ;-)

Jag får troligtvis mitt 17-50 imorgon, och tänkte då testa af.

Jag har tänkt testa den mhv av linjal och fokusera på ett nummer.

är det ett bra sätt?
 
Fredde13 skrev:
Tänkte sno denna tråden lite ;-)

Jag får troligtvis mitt 17-50 imorgon, och tänkte då testa af.

Jag har tänkt testa den mhv av linjal och fokusera på ett nummer.

är det ett bra sätt?
Det funkar, men det är bättre att fokusera på en yta som är parallell med sensorplanet och sätta en lutad linjal bredvid. Det är nämligen så att fokuspunkterna kan ligga en aaaning förskjutna i förhållande till markeringen i sökaren, och du kan då få nån millimeter felfokus fast det inte är objektivet det är fel på.
 
Som sagt, testa fokus och se om den fokuserar rätt. Det gör inte min och jag glömde titta det innan ångerrätt/öppet köp gick ut. Ska fösöka få det på garantin.

Jäkligt bra objektiv i övrig med tillräckligt snabb af. Något högljudd men inget man stör sig på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.