Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 90 - optiska fel vid liten bländare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis skaffat ett begagnat Tamron SP 90 1:2.5 Makro-objektiv, modell 52B. Jag har lite problem med det som jag hoppas någon här vet vad det kan bero på. Problemet är att vid mindre bländaröppningar så uppstår ett runt område exakt i mitten av bilden där färgen avviker och blir mer blåaktig. Fenomenet blir uppenbart vid ungefär F11 och blir mer markant med mindre bländare. Jag har tagit två bilder där man kan se detta, den ena med största öppningen och den andra med minsta öppningen:

http://anderso.net/public/tamron90.jpg

Ett annat problem jag har är att ljusmätningen ibland mäter helt fel när man använder mindre bländaröppning, vilket resulterar i kraftig underexponering. Detta händer dock inte alltid. Det ovanstående problemet uppstår dock hela tiden och oavsett vad jag fotar. Jag vet inte om de två problemen är relaterade eller inte. Jag använder en gammal adaptall-adapter som inte medger mätning med öppen bländare utan kameran mäter genom att först blända av. Kameran jag använder är en Pentax *ist DS.

Jag har också sett att på något glas mellan bländaren och yttre linsen finns det hundratals mycket små jämnstora ljusa prickar. De ser ut som att det skulle kunna vara mikroskopiska bubblor i själva glaset. De är mer koncentrerade runt kanterna och färre i mitten av glaset. Jag har läst att på äldre objektiv kan det faktiskt vara små bubblor i linserna och detta objektiv är ju från 80-talet så det kanske är det. Jag kan inte så några trådar som verkar vara karaktäristiska för mögel. Någon som vet vad det kan vara och om det kan påverka bildkvaliteten?

Jag ser inga färgningar i din bild, men fysikaliskt sett är det inte bra att blända ner ett objektiv till bl 22 pga diffraktion, dvs ljuset passerar en väldigt liten bländaröppning och dess kant för att sedan sprida ut sig på en yta motsvarnde ca 22my. Din kameras enskilda pixelyta är ca 7my stor. Du får en skarpare bild om du håller dig runt 5.6-11, dock ej samma upplevbara skärpedjup i bilden.

Det "blåa" får du uppvisa bättre (för att jag skall förstå vad du menar).

Luftbubblor behöver du inte bry dig om, ses aldrig i bilden

Linsen med sina kopplingar är inte gjor för din kameras exponeringsmätare. Du har ljusstyrka en fix sådan på oändligt som är 2.5 om jag inte mins fel, denna ljustyrka varierar upp till kanske bl 4 ju mer macroutdrag du använder. Detta tycks inte kompenseras med exv längre exponeringstid i din kamera (exponering/ljusmätare), därav de underexponerade bilderna.
Mvh Mikael

Senast ändrad:
Det ser ut som ströljusproblem orsakade av det äldre objektivet och den nya digitaltekniken. Störst problem med ströljus har man vid små bländaröppningar.

Den blanka sensorn reflekterar mycket ljus. Detta blir då ströljus som sedan återreflekteras från objektivets bakre lins. Film reflekterar inte alls lika mycket ljus varför problemet inte fanns tidigare. Därför behövde objektivtillverkarna inte tänka på detta.

Det här problemet är orsaken till de senaste objektivförändringarna från t ex Sigma och Tamron där de återlanserar digitalanpassadeobjektiv med beteckningar DG och Di. De har i princip bara förbättrat antireflexbehandlingen av det bakre linselementet.

Tack så mycket för de detaljerade svaren! Jag har lagt upp en till bild där det syns mycket tydligare:

http://anderso.net/public/tamron90_2.jpg

I den här bilden syns fenomenet i en mindre men mer definierad cirkel. Det är alltså precis i mitten av bilden i överkant av cykelvägen som korsar bilden. Det verkar allmänt vara så att ett längre fokusavstånd får den effekten, att det syns tydligare men på en mindre yta. Jag kanske får hålla mig under F11 helt enkelt.

Bilden är för övrigt också underexponerad fastän jag ökade slutartiden om jag minns rätt ett fullt stopp från det uppmätta värdet.

Det ska tydligen finnas ett nyare adaptall-fäste för Pentax, märkt "P/KA", som ska klara av mätning med öppen bländare och som ska kunna användas med Av- och Tv-lägena. Det jag har är märkt "P/K" och fungerar bara i M-läget och jag måste trycka in AE lock-knappen för att den ska mäta. Om jag skaffar ett sånt så bör den nog mäta korrekt.

~Det där har jag sett hos en Summicron 90 en gång, då var det interna reflexer i linsen som ställde till det tillsammans med bländarlamellerna. Har du kollat om bländarlamellerna ser blanka och slitna ut i ditt objektiv?
Mikael

För mitt otränade öga ser de inte blanka och slitna ut. De ser ut att ha samma mattsvarta finish över hela ytan. Däremot finns det en beläggning på en av lamellerna, se bild, jag vet inte om det kan påverka funktionen. Som man också kan se på bilden så är inte öppningen en perfekt oktagon utan några av lamellerna är mer stängda än andra.

Jag kan också se att om jag ställer ner bländaren från 22 till 16 så får jag en synbart större öppning än om jag ställer upp den från 11 till 16. Jag är ingen expert på sånt här så jag vet inte om det är normalt eller inte. Det kanske är så att bländarmekanismen kärvar litegrann och att det är därför dessa effekter uppstår?

Bilagor

• t90aperture.jpg
    t90aperture.jpg
    58.5 KB · Visningar: 374
Jag har ett likadant objektiv som ditt och har inte haft några problem med Nikon D1 eller Canon 20D.

/Pontus

andersolsson skrev:
För mitt otränade öga ser de inte blanka och slitna ut. De ser ut att ha samma mattsvarta finish över hela ytan. Däremot finns det en beläggning på en av lamellerna, se bild, jag vet inte om det kan påverka funktionen. Som man också kan se på bilden så är inte öppningen en perfekt oktagon utan några av lamellerna är mer stängda än andra.

Jag kan också se att om jag ställer ner bländaren från 22 till 16 så får jag en synbart större öppning än om jag ställer upp den från 11 till 16. Jag är ingen expert på sånt här så jag vet inte om det är normalt eller inte. Det kanske är så att bländarmekanismen kärvar litegrann och att det är därför dessa effekter uppstår?

Du får testa objektivet genom att ta av linsen från kameran , ta i bländaröverföringen, tappen som sticker ut och se om bländaren sluter, respektive öppnar utan seghet eller tröghet, släpp tappen och bländaren skall öppna sig blixtsnabbt. Har du någon kameraverkstad i närheten som kan kolla upp ditt objektiv.Du kan testa först om optiken uppträder likadant på en annan digital slr kamera.
Gör den det lämna in gluggen för service/uppmätning

Mikael

Jag tror fortfarande på ströljus orsakat av otillräcklig antireflexbehandling och blank sensor. Se exempel nedan vad detta kan ställa till med.

Bilagor

• dsc_0689.jpg
    dsc_0689.jpg
    16 KB · Visningar: 304
Mycket möjligt.
Mitt råd bli-testa först med en annan kamera-se efter om du får samma resultat där. Kan du dessutom prova med en annan SP90 på din kamera är det ännu bättre.
Ströjlus kan vi nog vara överens om- men varför så på just detta objektiv.

Mikael

Tack för all hjälp! Jag har testat att röra bländaröverföringen och det verkar röra sig lätt och snabbt. Det liknar onekligen det som Olles bild visar. Jag ska fota lite mer med det och se om jag kan dra några slutsatser av det. Jag har inte någon annan kamera att testa med men det kanske går att ordna på något vis.

Jag hittade detta på photo.net som beskriver exakt samma problem med en SP 90 och *ist DS som jag har:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CdpB
"My 90mm works with a KA mount, if I don't stop down further than f8. Otherwise I get a colored spot in the middle of the picture. I replaced it with the 100mm FA; no spot even at f32! - The used 50mm Pentax I have ("FA" but no focusing range limiter like my later 100mm) produces a spot at about f22. My Tamron 70-210 f3.5 is a bit on the soft side. I haven't tested the 75-150 f3.5 yet; somehow I prefer shooting primes at the moment. There is a visible difference between better ones and cheap WAs."

Så det kanske är ett problem med just denna kombination av någon anledning. Om det är så då är det väl antagligen inget att göra åt det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar