Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 90/2,8 AF

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Då jag är en sådan märklig figur som gillar att slösa bort stora delar av lönen innan den ens kommit så har jag gått och stirrat upp mig på det här objektivet:
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di
Fick ju bra betyg i senaste Digitalfoto, men jag undrar om någon hunnit pröva det ännu.
Vet att det funnits ute i tidigare versioner, men vad är skillnaden?
(på ebay kan man t ex hitta äldre versioner av detta objektiv för runt 2000 kr, halva priset med andra ord)

Vill ha ett bra macro innan sommaren är över.

Så dela gärna med er av era erfarenheter.

hälsningar,
christian

Med och utan Di

Det finns, mej veterligt, endast två versioner. Den äldre, utan Di, och den nyare med.
Di står för Digitally Integrated och innebär bara att den bakre linsen/linserna fått bättre multicoating.
Sensorn i en digitalkamera är mycket blank och det uppstår lätt onödiga reflektioner om de bakre linserna saknar multicoating.
Canon, Nikon m.fl. verkar inte ha slarvat på denna punkt men flera "pirater".

Vill du vara på den säkra sidan så köp ett Di, det gjorde jag. Vilken variant du än köper är det ett ruskigt bra makroobjektiv till vettigt pris.

Se upp för motljus, flare! Objektivet hanterar inkommande ljus på ett obekvämt sätt och motljusskyddet är till för att användas. Ligger frontlinsen i skugga är dock allt ok.

Lycka till och ha mycket kul.
/AnWi

Re: Med och utan Di

AnWi skrev:
Ligger frontlinsen i skugga är dock allt ok.

Och eftersom frontlinsen ligger ca 2-3 cm in i objektivet sa ligger den ganska latt i skugga, sarskilt med motljusskyddet monterat. Ocksa bra for portratt. Kopte mitt Di for tva tre ar sedan sa det ar inte sarskilt nytt vad jag vet.
Mats

Dessutom slipper du använda filter för att skydda frontlinsen. Den är som sagt ett par cm in i objektivet. För övrigt är det ett stycke fantastisk optik vars skärpa aldrig undgår att förvåna mig. Det är utan tvekan ett av mina bättre köp ö.h.t

Lycka till/Andreas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar