Annons

Tamron SP 500mm f8 Reflex 55B

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick tag i detta objektiv idag, den ser nästan oanvänd ut och verkar vara i riktigt fint skick.

Sitter adapter till Pentax K.M. på den nu, man kan byta adaptern mot vad man vill, hade velat hitta en till Canon EOS men jag antar att det är svårt??

Annars kan jag sätta en adapter med af confirm från pentax k.m. till canon eos, har ni nått tips på en bra sådan?

//Björn

Fick tag i detta objektiv idag, den ser nästan oanvänd ut och verkar vara i riktigt fint skick.

Sitter adapter till Pentax K.M. på den nu, man kan byta adaptern mot vad man vill, hade velat hitta en till Canon EOS men jag antar att det är svårt??

Annars kan jag sätta en adapter med af confirm från pentax k.m. till canon eos, har ni nått tips på en bra sådan?

//Björn

Du kanske kan hitta en begagnad Adaptall 2 för EOS? Som du säkert vet har spegeltelen inte speciellt bra skärpa. Bländare 8 är mörkt.

Jag har en till Canon, men skulle vilja ha en Pentax . Om det är en Adaptall2 PK-A kan vi kanske göra ett byte?
Men kolla om det står PK eller PK-A på den, Den vanliga PK är inte intressant för mig.

Micke.

AF-confirm lär inte fungera något vidare vid f/8. Visst kan chipet lura af-sensorn att bländaren är större, men orsaken till att tillverkarena har begränsningar är att fasmätande af helt enkelt inte fungerar vid mindre bländare än den är konstruerad för. 1D husen har mittenpunken som fungerar vid f/8 så det kan vara en idé, men ställ då in chipet så att det indikerar f/8 så att huset gör rätt.

AF-confirm lär inte fungera något vidare vid f/8. Visst kan chipet lura af-sensorn att bländaren är större, men orsaken till att tillverkarena har begränsningar är att fasmätande af helt enkelt inte fungerar vid mindre bländare än den är konstruerad för. 1D husen har mittenpunken som fungerar vid f/8 så det kan vara en idé, men ställ då in chipet så att det indikerar f/8 så att huset gör rätt.

Hej !

Jag har ett Soligår 500/8 som jag använder med af-chip-adapter på C40Doch där fungerar
fokusidikeringen riktigt bra, däremot är det ju sökarbilden mörk.

Antagligen är ljusöppningen större än för motsvarande med normal konstruktion.

Skärpan, jo man känner oftast igen motivet, så visst kan man tänka sej bättre
varianter, iofs tycker jag den är rätt ok, men att jämföra mot en ex 400/5,6 L går inte.

//MW

Jag har en till Canon, men skulle vilja ha en Pentax . Om det är en Adaptall2 PK-A kan vi kanske göra ett byte?
Men kolla om det står PK eller PK-A på den, Den vanliga PK är inte intressant för mig.

Micke.

Hej.
Jag vet inte vilken det är.. Står bara "för pentax k.m, sen står det adaptall 2 på sidan om.
Bifogar en länk till en bild jag tog så får du se själv.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/32230000-32239999/640x480/32231120.jpg

Större bild:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/32230000-32239999/960x720/32231134.jpg

//Björn

Senast ändrad:
Som du säkert vet har spegeltelen inte speciellt bra skärpa. Bländare 8 är mörkt.

Det varierar en del. En del spegeltelen har god skärpa. De flesta spegeltelen har dock ganska låg kontrast, men det går ofta att kompensera för i efterbehandlingen.

Det bästa med spegeltelen är att de oftast har ingen, eller mycket liten, kromatisk aberration.

bländare 8 går väl att kompensera med isotalet till en viss del?
man behöver ju inte ha 100 på allt ;), eller tänker jag fel?

Bländare 8 räcker till rätt bra i solsken. Med "Sunny 16"-regeln får man 1/1600 s på ISO 400 med bländare 8, vilket duger alldeles utmärkt till saker som inte rör sig extremt fort. ISO 400 är inte speciellt högt på en modern digital systemkamera.

I mulet väder blir det lite värre, men ISO 800 eller t.o.m. ISO 1600 brukar inte heller vara något problem på en modern kamera.

Borde det inte funka med valet aperture value på en digitalkamera ?
Om jag väljer bländare 8 t.e.x och vad jag vill ha för iso så räknar kameran själv ut tiden?
Visst, jag kan köra manuellt oxå, men för enkelhetens skull :)

//Björn

Hej.
Jag vet inte vilken det är.. Står bara "för pentax k.m, sen står det adaptall 2 på sidan om.
Bifogar en länk till en bild jag tog så får du se själv.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/32230000-32239999/640x480/32231120.jpg

Större bild:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/32230000-32239999/960x720/32231134.jpg

//Björn

Ok! Det där är PK varianten. PK-A har tre elektriska kontakter för överföring av bländar information.
Här har du något för dig :
http://www.tradera.com/Tamron-Adapt...-CANON-EOS-digitalt--auktion_341693_129295659

Micke.

Borde det inte funka med valet aperture value på en digitalkamera ?
Om jag väljer bländare 8 t.e.x och vad jag vill ha för iso så räknar kameran själv ut tiden?

Jo, det fungerar bra. Välj Av-läget och sen sköter kameran resten. Bländarvärdet kommer att visas som 00, men det spelar ingen roll. Kameran mäter ljuset rätt ändå.

Så fungerar det på mina EOS-kameror med mitt gamla Sigma spegeltele (500/8) från 1970-talet. jag tror att det är en T2-adapter som sitter på objektivet. Det finns inga kontakter.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto