Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tamron sp 400mm f4 och tamron 300mm f2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Undrar om någon har plåtat i första hand med ett tamron 400mm f4 (manuell fokus) och hur väl den presterar. Är på jakt efter ett, är sällsynta men kanske ngn som har ett till salu?

I andra hand undrar jag likadant över tamron sp 300mm f 2,8 (manuell fokus)

Har googlat och läst det mesta men vill höra och se lite bilder från folk här på fotosidan.

mvh Daniel

Re: tamron sp 400mm f4 = skarpt? Lös ljusmätare?

dudek53 skrev:
Undrar om någon har plåtat i första hand med ett tamron 400mm f4 (manuell fokus) och hur väl den presterar
Jag har ett Tamron SP 65B 400/4 LD som jag på den analoga tiden ofta använde med den dedicerade Tamron teleförlängare x1.4 som ingick i kitet.

Köpte den i början på 90-talet efter att ha rest på Svalbard med en fotograf /N som rekommenderade den som "lika skarp som Nikon original i nåt test...".

Det är ett stadigt och skarpt objektiv, Adaptall-adaptern är dock lite skramlig och det är lite meckigt att montera och demontera teleförlängaren (den ska in mellan objektivet och Adaptalladaptern och sen får man se till att alla styrpinnar hamnar rätt, inget svårt eller konstigt men pillandet tar någon minut).

Har mest plåtat analogt med den, inte så mycket digitalt. Hur det är med CA och såna effekter har jag inte kollat - ta provbilder och pixelpeepa innan du köper.

På äldre kameror typ Nikon D70 och D100 funkar inte kamerans ljusmätning (bländarvärdena överförs inte till kamerahuset) utan man måste köra med lös ljusmätare eller efter histogrammet.
På D200 och D2X funkar mätningen.

Använder numera mest ett Nikon MF Nikkor 500mm f/4 P IF-ED, ett begagnatfynd från Fotosidans annonsmarknad.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar