Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron eller Sigma till D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har idag en Nikon D50 med de två ljussvaga kit objektiven 18-55 och 55-200. Nu börjar det bli dags att byta upp sig.

Då jag gillar att fota Macro har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa ett Tamron 90/2.8 Macro.

Jag har även tänkt att byta ut mitt ljussvaga Nikon 18-55 objektiv. Här startar mina bryderier. Har tittat på två alternativ:

**Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
** Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Har väldigt svårt att bestämma mig för vilket jag ska välja. Viktiga egenskaper för mig är ljusstyrka, skärpa samt kvalitetskänsla. Priset är så pass lika så jag kan leva med vilket som.

Så min fråga: Vilket råder ni mig till att köpa och varför?

Finns det några tester där man testar objektiven mot varandra?

Hoppas på bra svar! /Matts

Jag vågar påstå att Tamrons 17-50/2.8 är bättre. Den är verkligen oerhört skarp, 17mm istället för Sigmas igentliga 19-20. Väldigt fin Bokéh och byggkvalitén är bra.

Sigma är också ett väldigt bra objektiv i förhållande till priset. Jag kände först på Sigman och funderade på att köpa den men efter att ha läst att Tamrons motsvarighet fått toppbetyg lite överallt så gick mitt val på den.

... Och jag är verkligen Kanonnöjd!

mvh Viktor

Senast ändrad:
Gårdis skrev:
Jag vågar påstå att Tamrons 17-50/2.8 är bättre.

..och jag vågar påstå att Viktor har fel.
Åtminstone om mtf-mätningarna i tidningen Foto's test av Tamron 17-50/2,8 stämmer. Sigmat är desutom ett riktigt rejält bygge. Men bådadera är säkert betydligt mer prisvärda än Nikons eget alternativ..

/Per

Tamron 17-50/2,8 är testat i nya FOTO.

Vid full bländare är skärpan bra i mitten men ganska mjuk i kanten på samtliga brännvidder.

Optiken är OK men får inte toppklass eller mycket prisvärt.

Man testar samtidigt Sigma 17-70/2,8-4,5 som imponerar och får betyget mycket prisvärt.

Sigmas 18-50/2,8 har tidigare testats med toppbetyg.

Per skrev:
..och jag vågar påstå att Viktor har fel.
Åtminstone om mtf-mätningarna i tidningen Foto's test av Tamron 17-50/2,8 stämmer. Sigmat är desutom ett riktigt rejält bygge. Men bådadera är säkert betydligt mer prisvärda än Nikons eget alternativ..

/Per

Photozone verkar vara av mer eller mindre motsatt åsikt.

http://photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm
http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm

Av det jag sett hittils av Tamrons 17-50 så skulle jag själv åxå säga att den är bättre än Sigmas 18-50, rent optiskt.

Tack för alla bra svar! Verkar som att båda objektiven är tilläckligt bra för min Nikon D50 men det lutar åt Tamron.

Har någon sätt ett test där båda objektiven är med?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto