Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2

Produkter
(logga in för att koppla)

Sezza83

Medlem
Hej,
Jag undrar om de är någon som har bra info eller erfarenhet av detta objektivet.
På onoff där jag köpte de så hittade dom ingen info om stabilisator i denna, men dom var 3st som jobbade där som sa att dom var säkra på att de var stabilisator på alla Tamrons objektiv.
Jag har varit inne och kollat på olika sidor, hittade dock en sida, där de stod att de inte var de, men på alla andra stod de ingenting.

Finns de någon där ute som vet något om denna, om den är värd att behålla ändå eller om man ska lämna tillbaka den, snälla hjälp mig!

Tack!

//Sezza83

Var det versionen som kostade ca 1500 kr saknar den stabilisator och är troligen ett av marknadens sämsta objektiv. Var det versionen för ca 4500 kr har den stabilisator och är avsevärt bättre. Jag tycker det låter som den billigare versionen på beteckningen men båda två är rätt lika, stabilisator heter VC hos Tamron.

Sa de på OnOff att alla Tamrons objektiv har stabilisator föreslår jag att du köper det på ett ställe som iallafall har en viss grundläggande kunskap om sakerna de säljer.

Var det versionen som kostade ca 1500 kr saknar den stabilisator och är troligen ett av marknadens sämsta objektiv.
Nu tror jag att du tar i lite. Visserligen har jag inte använt objektivet själv, men enligt det jag läst om det är bildkvalitén helt okej (fast AF väldigt slö) och objektivet är definitivt prisvärt.

Men någon stabilisering har det, som sagt, inte.

Äh jag vet bara att han jag köpte den av var väldigt noga med att leta information om de på internet och även att han frågade dom andra,
Jag vill så gärna ha ett nytt objektiv men vill inte lägga hur mycket som helst på de, de kostade 1990:- men de finns en Sigma 70-300 som inte heller har stabilisator, kan den vara bättre och ha bättre AF?

Om jag var som du skulle jag lämna tillbaka det då faktiskt. Om inte annat för att det var minst 500 kr för dyrt, det borde ju vara rätt viktigt om du ligger på en tight budget.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Jag säger inte att det är ett totalkasst objektiv, men jag säger att såvitt jag vet finns det inget annat på marknaden som är sämre än det och Sigmas motsvarande utan stabilisering. Det säger rätt mycket om resten av objektiven på marknaden, det finns inga riktigt dåliga, men de här är på gränsen enligt mig.

Okey, de är bra att veta, för jag ville ju helst ha med stabilisator på ju.
Ja jag kommer nog lämna tillbaka den, om inte annat för att köpa Sigman som ändå var 500:- billigare om de är samma prestanda ju...
Tack för hjälpen.

Båda dessa Tamron/Sigma 70-300mm är totalt värdelösa objektiv som ger slö och högljudd AF,dåliga optiska egenskaper tex kromatisk abbertion som ger lila konturer i kontrastrika område, samt saknar bildstabilisering.Utslängda pengar med andra ord ! MVH.

Ja men jag satt precis och kollade på de på netonnet.se
Där kostar den 2190:- med bildstabilator, de var ju inte farligt alls, men är de stor skillnad mellan 55-250 och 70-300??
Den verkade ju bra annars ju...de kanske är värt de istället att beställa en sån och lämna den andra...för de var faktiskt ett krav jag hade när jag skulle köpa ett objektiv...

Ja men jag satt precis och kollade på de på netonnet.se
Där kostar den 2190:- med bildstabilator, de var ju inte farligt alls, men är de stor skillnad mellan 55-250 och 70-300??
Den verkade ju bra annars ju...de kanske är värt de istället att beställa en sån och lämna den andra...för de var faktiskt ett krav jag hade när jag skulle köpa ett objektiv...

Ja,den Canonlinsen är riktigt bra,tänk på att Canon inte bjuder på motljusskyddet,det får du köpa till själva !

Jag är lite skeptisk till att köpa grejer utomlands ifall de skulle hända något med de, jag fick nämligen testa ett 70-300 när jag var på gran canaria i januari, och då blev jag helt såld, och de kostade 2000:-, men vågar mig inte på de utomlands.
Brukar ha otur när jag köper grejer, så jag vill gärna ta de säkra framför de osäkra, men tack som f...för hjälpen...de är sååå sjysst, för nu vet jag att jag ska lämna tillbaka de jag köpte och leta annat istället.
Tack!!!!

Jag är lite skeptisk till att köpa grejer utomlands ifall de skulle hända något med de, jag fick nämligen testa ett 70-300 när jag var på gran canaria i januari, och då blev jag helt såld, och de kostade 2000:-, men vågar mig inte på de utomlands.
Brukar ha otur när jag köper grejer, så jag vill gärna ta de säkra framför de osäkra, men tack som f...för hjälpen...de är sååå sjysst, för nu vet jag att jag ska lämna tillbaka de jag köpte och leta annat istället.
Tack!!!!

Bra du inte handlade på Gran Canaria,de är riktiga klåpare som försöker lura "okunniga" turister ! Det är alltid bättre att betala lite extra och handla här hemma i Sverige om det skulle hända något med grejerna !

Du gör som du vill, men jag litar minst lika mycket på holländarna som på svenska firmor och allt skickas fullt försäkrat.

Hej, Sara!

Jag har haft mitt Tamron AF 70-300 i ca en månad nu och är så här långt mycket nöjd med det! Enligt mig är det ett bra objektiv för den summan och jag har läst flera som tycker det. I versionen till Pentax finns inte bildstabilisering i objektivet, men det har ju en förklaring eftersom min kamera har det i huset.
Nu kunde jag ju inte svara på din fråga, men jag ville iaf ge en positiv bild av objektivet. :)
/Anna

Hej, Sara!

Jag har haft mitt Tamron AF 70-300 i ca en månad nu och är så här långt mycket nöjd med det! Enligt mig är det ett bra objektiv för den summan och jag har läst flera som tycker det. I versionen till Pentax finns inte bildstabilisering i objektivet, men det har ju en förklaring eftersom min kamera har det i huset.
Nu kunde jag ju inte svara på din fråga, men jag ville iaf ge en positiv bild av objektivet. :)
/Anna

Tack Anna, de är alltid bra med olika inblickar, för man vill ju gärna ha så mycket info som möjligt, men tror ändå att jag ev kommer att lämna tillbaka de och köpa de andra som är med stabilsator...för de var de jag verkligen ville ha.
Hittade en på netonnet som var billig och bra, tror jag, men den var 55-250mm men tror inte de är sååå stor skillnad, får väl se.
Tack för svaret,
//Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar