Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR eller Sony DT 16-50 mm f/2,8 SSM

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Har idag Tamron AF SP 17-50/2,8 XR och ska köpa A77an.
Har inget att klaga på med detta objektiv och mitt hobbyfotande.

Ska man slå till på A77an med Sonys DT 16-50mm f/2.8 SSM och sälja Tamron?

Får ge ca 13500kr för A77an med objektivet när jag handlar i Shanghai.
Så ca 4000kr kostar objektivet mig och jag får väl ca 2000kr för mitt beg Tamron.
 
Har idag Tamron AF SP 17-50/2,8 XR och ska köpa A77an.
Har inget att klaga på med detta objektiv och mitt hobbyfotande.

Ska man slå till på A77an med Sonys DT 16-50mm f/2.8 SSM och sälja Tamron?

Får ge ca 13500kr för A77an med objektivet när jag handlar i Shanghai.
Så ca 4000kr kostar objektivet mig och jag får väl ca 2000kr för mitt beg Tamron.

Sony-objektivet har SSM och är vädertätat och tyst och lär ha betydligt bättre andahandsvärde och känns trevligare på alla sätt och vis och priset i kitet är ju verkligen bra, så jag skulle satsat på Sony 16-50/2,8 alla gånger. IQ gissar jag är väldigt likvärdigt. Hade själv ett Tamron 17-50 ett tag, men gillade det inte alls, tyckte det var "rassligt" och riktig SSM är ju underbart och totalt överlägset den gamla skruv-driften.

13 500 kr. för kameran i Shanghai är ju bara drygt 3 000 kr mer än här och värdeskillnaden på den lär bli betydligt mer än en svensköpt. Du har inte samma garanti (ok, det finns ju tourist extended warranty osv., men blir säkert inte lika smärtfritt ändå och den är väl inte överförbar), du har inga svenska menyer och filmning blir endast med NTSC istället för PAL och den blir inte alls lika lätt att sälja den dag det är dags för det.

Jag tänker gå till Media Markt och handla min A77a i mellandagarna då de alltid har 20% rabatt på allt i butiken, så jag tror den inkl svensk moms landar på ungefär samma som ditt Shanghai-pris.


/Mats
 
Har idag Tamron AF SP 17-50/2,8 XR och ska köpa A77an.
Har inget att klaga på med detta objektiv och mitt hobbyfotande.

Ska man slå till på A77an med Sonys DT 16-50mm f/2.8 SSM och sälja Tamron?

Får ge ca 13500kr för A77an med objektivet när jag handlar i Shanghai.
Så ca 4000kr kostar objektivet mig och jag får väl ca 2000kr för mitt beg Tamron.

Kolla så att den sätter skärpan ordentligt. Ställ in spotfokus och fota något på disken på kort avstånd och Max bländare, alltså 2,8 eller vad det nu kan vara.
Detta har jag missat vid kameraköp, och det var i Sverige. Skulle jag köpa kamerahus utomlands så skulle jag kolla detta extra noga.
Det där med video vet jag inte riktigt. Kolla upp vad din tv stödjer. På vissa funkar det och på vissa funkar det inte. A77 har ju tre olika format för video om jag förstår det rätt, så något av dem kanske funkar. Värt att gräva lite i i alla fall.
 
Kolla så att den sätter skärpan ordentligt. Ställ in spotfokus och fota något på disken på kort avstånd och Max bländare, alltså 2,8 eller vad det nu kan vara.
Detta har jag missat vid kameraköp, och det var i Sverige. Skulle jag köpa kamerahus utomlands så skulle jag kolla detta extra noga.
Det där med video vet jag inte riktigt. Kolla upp vad din tv stödjer. På vissa funkar det och på vissa funkar det inte. A77 har ju tre olika format för video om jag förstår det rätt, så något av dem kanske funkar. Värt att gräva lite i i alla fall.

Man redigerar ju all film i datorn numera och det går att bestämma exakt vilket output man ska ha i rippningen sist i processen. NTSC i A77 har fördelen att köra 60 Hz, medan PAL-versionen bara kör 50 Hz. Alla dagens TV stödjer också både PAL och NTSC, så det är i praktiken ett icke-problem. Kan inte förstå att det inte är valbart.

Värre är det med meny-språken. I Sony-kameror som säljs i Asien och USA finns inte de europeiska språken med, bara asiatiska språk och engelska, spanska och franska. Av nån anledning går det inte att ladda in firmware från ett annat område.


/Mats
 
Sony-objektivet har SSM och är vädertätat och tyst och lär ha betydligt bättre andahandsvärde och känns trevligare på alla sätt och vis och priset i kitet är ju verkligen bra, så jag skulle satsat på Sony 16-50/2,8 alla gånger. IQ gissar jag är väldigt likvärdigt. Hade själv ett Tamron 17-50 ett tag, men gillade det inte alls, tyckte det var "rassligt" och riktig SSM är ju underbart och totalt överlägset den gamla skruv-driften.

13 500 kr. för kameran i Shanghai är ju bara drygt 3 000 kr mer än här och värdeskillnaden på den lär bli betydligt mer än en svensköpt. Du har inte samma garanti (ok, det finns ju tourist extended warranty osv., men blir säkert inte lika smärtfritt ändå och den är väl inte överförbar), du har inga svenska menyer och filmning blir endast med NTSC istället för PAL och den blir inte alls lika lätt att sälja den dag det är dags för det.

Jag tänker gå till Media Markt och handla min A77a i mellandagarna då de alltid har 20% rabatt på allt i butiken, så jag tror den inkl svensk moms landar på ungefär samma som ditt Shanghai-pris.


/Mats

Tack det var klar och tydlig information.
Ang värdeskillnaden så spelar det inte så stor roll. När jag säljer kameran om 3år kommer den vara värd 3000kr oavsett om det är svenska menyer eller engelska :(
Teknikprylar är aldrig en bra affär.

Men jag blir sugen på att ha lite is i magen och vänta till mellandagarna. Har ju min A700 nu och den är jag nöjd med. Tycker inte om att handla ny teknik precis när den kommer ut för priserna ser ut som de gör.
 
En fördel till med ssm är ju att du slipper oljud till viss del när du filmar. Jag har kört a55 med skruvobjektiv och det är inte så kul, det låter en hel del när kameran ändrar fokus. SAM låter lite bättre men det hörs fortfarande påtagligt. SSM låter så pass lite så att i varje fall jag själv inte bryr mig om det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.