Annons

Tamron AF (IF) 28-105 mm 1:4-5.6 (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaback

Medlem
Går i tankar att köpa mig en kamera och har börjat läsa på lite, kom då på att jag har en gammal kamera liggandes i garderoben och har en fundering runt objektivet på den.

Kameran är en Nikon F55 somjag köpte runt år 2000 på den sitter ett objektiv som heter Tamron AF (IF) 28-105 mm 1:4-5.6.

Min fråga är passar/fungerar det objektivet om jag idag skulle köpa en digital Nikon har tittat lite på Nikon D3200 eller 7000.

Tacksam för svar.

// Jonas

Det passar på båda två, men ger bara autofokus på modeller med inbyggd autofokusmotor. Det gäller D7000 och uppåt, D3000 och D5000-serierna fungerar det inte på.

Fast jag måste säga att du inte ska välja kamerahus för att du har ett gammalt objektiv av den typen liggande, det finns bättre objektiv för småpengar idag! Till exempel Nikons 18-105 VR som man får som kit-objektiv med flera kameror.

Stort tack för hjälpen, då släpper jag den tanken. Misstänkte att det inte var något att satsa på. men man kunde ju hoppas att det var ett guldkorn man satt och ruvade på ;)

Det är verkligen en djungel att börja sätta sig in i, jag vill helst hitta en kamera att växa lite med utan att bli ruinerad. Ska man satsa på äldre teknik till nedsatt pris eller köpa det senaste och få äldre enklare modeller men den senaste tekniken.

// Jonas

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto