Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 28-75/2,8 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej

Har ett canon EOS1 & 10D hus och då jag har optiken 17-40 och 70-210 så har jag nu bestämt mig för att testa på "pirat" optik för att täcka upp mellanregistret på den optik jag redan har.

Den jag har tänkt mig är Tamron AF 28-75/2,8 XR Di den borde väl funka till båda husen speciellt 10D:n eller? Hur fungerar bytet mellan AF och M läget?

Ni som har testar den optiken har ni något spec att säga om den? (har läst recentionerna också men vill veta mer)

MVH
John

Jag är *mycket* nöjd med mitt.

AF/M-knappen funkar likadant som på vilket EF-objektiv som helst tycker jag.

Ska man ha något att anmärka på är det kanske autofokusens långsamhet och ljud samt att det ibland kan vara lite svårt att fokusera i motljus/dåligt ljus... Jämfört med mångdubbelt dyrare L-optik då.

Inget som inte uppvägs av övrig pris/prestanda.

Den löser uppgiften väl. Den fokusera nästintill ljudlöst, med innerfokusering, men har inte HSM och den växer i takt med brännvidden. Inga oroväckande glapp ännu efter ett drygt halvår eller så. Matrialet är svart plast, vilket väl fungerar med min 300D av plast. Motljusskydd medföljde.

Ett flertal av bilderna i portföljen är plåtade med detta objektiv.

Till det negativa så kan man nämna att avståndsringen längst fram roterar. Det händer titt som tätt att jag håller handen på den och ofrivilligt "bromsar" autofokusen.

Ok ja jag vill nu bara fylla ut glappet så att det inte är 100% som canons L optik är ju förståligt. Vist skulle man ha 5 lakan till att läga ut så skulle man ju få en sån begangad men som blivande student där csn är så generös att man bara får 8000kr till handpening på ett år gör ju att man vill spara lite på den lön man nu har för att göra livet lite mer humant.

Tack så mycket för era åsikter!

stone skrev:
Ska man ha något att anmärka på är det kanske autofokusens långsamhet och ljud samt att det ibland

Monterat på en D70 fokuserar den mycket snabbt (i praktiken har det fokuserat så fort man tryckt ner avtryckaren) och ger, i mitt tycke, inte så mycket ljud från sig heller, även om den ju inte är riktigt lika tyst som ett objektiv med USM eller Silent Wave.

Nu har jag visserligen bara testat den som hastigast och har inte kunnat jämföra med "L-objektiv" sida vid sida.

Edit:
Fast det är möjligt att det är långsamt och väsnas när det är monterat på en Canon. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar