Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron AF 17-50 mm f/2,8 vs Sigma 18-50 mm 1/2,8 EX DC Macro
- Trådstartare banjo78
- Start datum
JohanPixels
Aktiv medlem
Tester:
Tamron 17-50
http://www.photozone.de/nikon--nikk...pherical-if-nikon-test-report--review?start=1
Sigma 18-50
http://www.photozone.de/nikon--nikk...-50mm-f28-dc-ex-macro-review--lab-test-report
Båda är fynd.
Tamron 17-50
http://www.photozone.de/nikon--nikk...pherical-if-nikon-test-report--review?start=1
Sigma 18-50
http://www.photozone.de/nikon--nikk...-50mm-f28-dc-ex-macro-review--lab-test-report
Båda är fynd.
mayro
Aktiv medlem
Min egen erfarenhet är med Tamronet samt mitt Sigma 24-70 f2,8 macro... Och Tamron 17-50 är skarpare vid 2,8 än Sigmat är.. Och Tamron är mycket användbart redan vid f2,8... Sigma hänger inte med där vid F2,8 ... Utan vaknar till vid typ f3,2-3,5 typ...
Jag hade köpt Tamron.. Det är skarpt.... Och användbart vid f 2,8 vilket Sigmat inte är på samma sätt..
Jag hade köpt Tamron.. Det är skarpt.... Och användbart vid f 2,8 vilket Sigmat inte är på samma sätt..
banjo78
Aktiv medlem
HRL
Aktiv medlem
Hmm, kollade fel det var ju 24-70 som kommer som HSM. Sorry .
Då skulle jag gått på Tamron, har även jag hört mycket men tyvärr inte någon praktisk erfarenhet.
Kollar man FOTOs test får Sigman betydligt bättre resultat.
/Roger
mayro
Aktiv medlem
Kollar man FOTOs test får Sigman betydligt bättre resultat.
/Roger
Men som ofta med sk "tester" så görs dom inte med Sonyhus... Och enligt min (obs) tro så lirar Tamron helt enkelt bättre med Sonyhus.. Canonägare verkar (obs "Verkar") däremot gilla Sigma "lite generellt sagt"..... Därmed är det jag skriver ingen sanning.. Utan endast vad jag "tycker mig se" lite som ett "mönster"..
Dessutom verkar det vara så att många relativt ofta skriver omdömen utifrån sina kitobjektiv då man läser många recentioner ifrån användare.... Och inte utifrån inbördes bedömanden Tamron VS Sigma rakt av.....
Och min erfarenhet är ju ifrån ett Sigma 24-70 f2,8 och inte ett 18-50 2,8 f2,8..
Så min åsikt kan ju därmed vara missvisande..
Däremot har jag haft Tamron 17-50 f2,8 till min tidigare Sony A300.. Och det var rejält skarpt även vid f2,8.. Så det gick att använda objektivet även "på riktigt" vid den bländaren..
Vilket jag kan säga jag inte gör med Sigma 24-70 f2,8 macro. Det måste anser jag användas vid f3,2 eller 3,5 som nedre gräns anser jag för ge dugande skärpa och inte bli "luddigt"..
Men mitt Sigma 24-70 har sina fördelar på andra sätt... 70 mm tex är bra att ha.. Färgerna är goa.. Där ligger Tamron liiite lite efter.. Och det är ett objektiv som går om man byter till FF kamera använda på en sådan och ger där ett fint omfånf även i vidvinkel..... Och som sista grej. Fast som har noll med fotande att göra är.. Sigma 24-70 f2,8 ser ut som ett riktigt objektiv med sin storlek...
Och ögongodis gör inte ont att ha då det liksom finns där "By design"..
Men som sagt.. Nu handlar det ju inte om 24-70 utan 18-50. Fast om 18-50 har liknande "förmågor" som mitt 24-70 fast samma omfång som Tamron hade jag valt Tamron...
Medans inbördes mellan 24-70 och Tamron 17-50 hade det blivit jämt upp mellan Sigma och Tamronet pga deras olika fördelar.. Men ändå hade valet hamnat på Tamron pga det är skarpare vid 2,8.. Samt billigare än Sigma 24-70..
Vid samma pris så skulle jag lite säga att deras fördelar och nackdeler gör dom likvärdiga...
Men igen.. Nu svammlar jag ju om ett annat Sigma än det som det skall väljas emellan... Fast lite input kanske ändå går att få i valet..
Jag hade valt Tamron 17-50 f2,8
JohanPixels
Aktiv medlem
Min egen erfarenhet är med Tamronet samt mitt Sigma 24-70 f2,8 macro... Och Tamron 17-50 är skarpare vid 2,8 än Sigmat är.. Och Tamron är mycket användbart redan vid f2,8... Sigma hänger inte med där vid F2,8 ... Utan vaknar till vid typ f3,2-3,5 typ...
Sigma 24-70 är inte i samma klass som sigma 18-50 2,8 macro, utan är priset man får betala om man ska ha längre brännvidd.
mayro
Aktiv medlem
Sigma 24-70 är inte i samma klass som sigma 18-50 2,8 macro, utan är priset man får betala om man ska ha längre brännvidd.
Tjaa. Kollade lite nyss här för se hurvida dina tvärsäkra ord kan ha stöd bland användarna av Sony/Minolta kamerahus.... Jag skulle nog inte påstå att du får så många medhåll om man går efter omdöme på Dyxum där Sony/Minolta folket inte verkar anse Sigma 18-50 2,8 macro speciellt "bäst" jämfört med sin storebror 24-70 macro......
Och Sigma 24-70 macro f2,8 får typ "Samma" omdöme i poäng som Tamron 17-50 f2,8..
Fler ägare har också 24-70 än 18-50 inom Sigma-användarna Även om man lägger ihop den äldre 18-50 samt den nyare modellen.... Så är dom ändå förre användare mot 24-70 macroanvändarna..
Tamron 17-50 f2,8 är överlägset flest som använder på Sony/Minoltahus enligt antal ägare på dyxum som skrivit om objektiven....
Och jag tror inte dessa antal användare beror enbart på att alla har fel samt att slumpen skapat denna tilt till Tamron´s favör... Samt inbördes i Sigmaanvändarna att 24-70 Macro verkar klassas högre än 18-50 macro.. Samt också har fler ägare...
Lite skoj att Tamron samt Sigmat som jag klassar som typ "jämnlika" fast på lite olika sätt samt skrivit även förr på tex "Min Hemmabio" .. Ja att dom också hamnar på jämnlika poäng i Dyxums lista såg jag nu då jag höll på att kolla.....
mayro
Aktiv medlem
Tack för alla svar.
Jag har precis beställt ett tamron.
Det bör dyka upp under veckan.
//Anders
Bara gratta dig till ett obejktiv jag tror du kommer trivas finfint med.. Och känner du dig osäker sedan du fått det så kan vi bytlåna så kan du testa mitt Sigma om du vill...
JohanPixels
Aktiv medlem
Tjaa. Kollade lite nyss här för se hurvida dina tvärsäkra ord kan ha stöd bland användarna av Sony/Minolta kamerahus.... Jag skulle nog inte påstå att du får så många medhåll om man går efter omdöme på Dyxum där Sony/Minolta folket inte verkar anse Sigma 18-50 2,8 macro speciellt "bäst" jämfört med sin storebror 24-70 macro......
Och Sigma 24-70 macro f2,8 får typ "Samma" omdöme i poäng som Tamron 17-50 f2,8..
Fler ägare har också 24-70 än 18-50 inom Sigma-användarna Även om man lägger ihop den äldre 18-50 samt den nyare modellen.... Så är dom ändå förre användare mot 24-70 macroanvändarna..
Tamron 17-50 f2,8 är överlägset flest som använder på Sony/Minoltahus enligt antal ägare på dyxum som skrivit om objektiven....
Och jag tror inte dessa antal användare beror enbart på att alla har fel samt att slumpen skapat denna tilt till Tamron´s favör... Samt inbördes i Sigmaanvändarna att 24-70 Macro verkar klassas högre än 18-50 macro.. Samt också har fler ägare...
Lite skoj att Tamron samt Sigmat som jag klassar som typ "jämnlika" fast på lite olika sätt samt skrivit även förr på tex "Min Hemmabio" .. Ja att dom också hamnar på jämnlika poäng i Dyxums lista såg jag nu då jag höll på att kolla.....
Ojsanhoppsan läste fel. Trodde de stogd 17-70.
Både tamron och sigmat 17/18-50 är riktigt bra (samma) men 24-70:n är också bra men levererar något mindre detaljer enligt test med imatest.
mayro
Aktiv medlem
Så där ja. Första exponeringarna klara.
Första intrycket är kanon. Bra användbar skärpa redan vid största bländare.
//Anders
Vad roligt du blev nöjd med objektivet... !!
Och just detta att Tamronét är skarpt till duglig nivå på f2,8 är oerhört bra.. Och med stabiliserat hus som med Sony så blir just kombon grymt fin..
Mvh
Tobbe.