Annons

Tamron Adaptall-grejor

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Hej!

Har en del gamla grejor liggande:
Tamron Adaptall SP 70-210/3.5-4 med original stativfäste.
Tamron Adaptall original Pentax K adapter.
Tamron Adaptall 2x Teleconverter.
De ligger i koger, alla lock finns utom bakre objektivlocket.
Alltihop är i fint skick.
Optiskt är de helt okej från vad jag kan bedöma med PK-adaptern i EOS:en.

Har glott runt lite och blir inte riktigt klok.
Adaptall-systemet är vad jag förstår stendött och utgånget .
Vad fanns det för objektiv i systemet?
Funderar lite på nånting som hette "Adaptall 2". Kompatibilitet?
Är grejorna värda nånting eller är det loppisgrejor typ femtiolappen jag har liggande?
 
Adaptall kallade Tamron sin första serie objektiv som kunde monteras på kameror av en mängd olika märken via adaptrar. Jag hade själv ett mycket mediokert 300 mm tele.
Senare kom man med en ny serie objektiv, som kallades Adaptall2. Adaptern var mer avancerad och objektiven var nog också bättre. Framför allt objektiven med beteckningen SP (Super Performance), som jag tror Tamron än idag kallar sina bättre objektiv. Om objektiv och adaptrar i de olika serierna var kompatibla med varandra minns jag inte.

Jag tror att det är Adaptall2 du har. Om jag minns rätt började Tamron med beteckningen SP först i o m med de objektiven. Står det inte Adaptall2 på någon av dina prylar?

Adaptall2-objektiv fanns allt från 17 mm vidvinkel till spegeltelen. Själv hade jag ett SP 90/2,5 makrotele och ett SP 35-80/2,8-4 (tror jag) normalzoom. Tyvärr har jag ingen aning om vad dina prylar kan vara värda.

För inte så länge sen fanns info om adaptrar och en mindre serie Adaptall2-objektiv på Tamrons amerikanska sida. Men när jag nu tittar, så ser jag inget. Så nu är det nog stendött.

Olle
 
Mycket trevliga objektiv, har i min ägo flera med både Pentax K-fattning och M 42. Sidan har bytt namn. Letade efter den men hittade den inte. Men nu kommer den. http://adaptall-2.org/ . Där hittar du allt om dom även den tidigare serien. Behåll dom, dom är inte stenålder. L-foto i Vansbro www.l-foto.se har flera. Söker själv K-fattningar så vill du bli av med dessa så vet Du vem som vill köpa.
 
Tack Åke, länken till adaptall-2.org var precis vad jag letade efter!
Nu har jag t.o.m. modellnummer på grejorna, konvertern 01F och gluggen 52A.
Speciellt angående objektivet var det intressant läsning.

Jag hade inte för avsikt att avyttra grejorna primärt.
Dock, är det inte något speciellt roligt med dem kan de lika gärna vandra
vidare till nån annan som uppskattar dem bättre.
Nu tror jag dock att de får stanna :)
 
Tack Åke, länken till adaptall-2.org var precis vad jag letade efter!
Nu har jag t.o.m. modellnummer på grejorna, konvertern 01F och gluggen 52A.
Speciellt angående objektivet var det intressant läsning.

Jag hade inte för avsikt att avyttra grejorna primärt.
Dock, är det inte något speciellt roligt med dem kan de lika gärna vandra
vidare till nån annan som uppskattar dem bättre.
Nu tror jag dock att de får stanna :)

Hej. Klart att Du ska behålla dessa objektiv. Gillar som sagt mina egna (6st). Det går att byta bara objektivet och låta adaptern sitta kvar om man som jag saknar adaptrar. Lite bökigare bara. Som Du ser finns en del i Vansbro. Härlig butik att besöka. Köpte ett 300 Soligor men han undrade om jag inte skulle ta ett Tamron 300/2,8 istället. Nytt 19500. Nåja. Objektiven är dessutom vackra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.