Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 90mm Ej Di. AF SP f/2,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Halloj

Jag har möjlighet att få köpa ett: Tamron Sp AF 90/2.5 till en Minolta. Ej macro vad jag vet...

Är detta objektiv värt att köpa..?
jag letade på Dyxum men det finns inga recensioner om det alls..
dock finns den med på bild mm.. men inte så mkt mer.
har försökt att söka på det med, men inte lyckats..

Vill gärna ha ett köpråd

Priset jag får ge är ca 1500:-

Halloj

Jag har möjlighet att få köpa ett: Tamron Sp AF 90/2.5 till en Minolta. Ej macro vad jag vet...

Vill gärna ha ett köpråd

Det jag hittat är detta: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=365

Halloj

Vill gärna ha ett köpråd

Köp! Det är en underbar glugg, med allt vad det innebär rent optiskt. Dock långsam af, samt att för macro 1:1 (annars 1:2) krävs adapter.

/K

Köp! Det är en underbar glugg, med allt vad det innebär rent optiskt. Dock långsam af, samt att för macro 1:1 (annars 1:2) krävs adapter.

/K

Måste jag ha en adapter till den?
Den har använts till en minolta 8000i
fick ingen info om att det är Macro på den... troligen inte.

Måste jag ha en adapter till den?
Den har använts till en minolta 8000i
fick ingen info om att det är Macro på den... troligen inte.

Jo för tusan, visst är det en macro. Eller iaf "halvmacro". Har för mej att jag letade efter adaptern/mellanringen begagnad i fotobutiker då den inte går att få tag på ny (jag avser adaptern som behövs för att ge 1:1), men utan napp... Dock kan du ju göra som jag och nöja dej med macro 1:2 och glädjas över objektivet som den är. Möjligheten finns kanske att säljaren har tillbehöret. Har du frågat honom? För säkerhets skull kan du be honom kolla om gluggen är märkt med något i stil med "Macro 1:2", så inte jag är ute å cyklar så du blir lurad.

/K

Senast ändrad:
Har för mej att jag letade efter adaptern/mellanringen i fotobutiker (som behövs för att ge 1:1) när jag ägde gluggen. Utan resultat... Dock kan du ju göra som jag och nöja dej med macro 1:2 och glädjas över objektivet som den är. Möjligheten finns kanske att säljaren har tillbehöret. Har du frågat honom?

/K

Ok, jag får kolla av under morgondagen. men går det inte så..
macro finns på annat objektiv om så..

Tack för dina kommentare :D

Men har flera åsikter om detta objektiv så är det välkommet =)

Mvh
Micke

Ok, jag får kolla av under morgondagen. men går det inte så..
macro finns på annat objektiv om så..

Tack för dina kommentare :D

Men har flera åsikter om detta objektiv så är det välkommet =)

Mvh
Micke

Nej, du "måste inte" ha adaptern.Den behövs (i fallet Tamron 90mm "1:2") bara för att åstadkomma 1:1-förstoringsmöjlighet.

1:1 är en gängse definition på ett "äkta" makro.
Som exempel på en sensor med storlek 24 x 36mm kommer ett motiv som är just 24 x 36mm stort att helt fylla sensorn, dvs utgöra hela bildytan.

1:2 fyller alltså halva sensor-/bild-ytan, inte dåligt det heller!

Visst är även Tamron 90:an ett "makro", i betydelsen "ett närbildsobjektiv", bara att om det är ett 1:2 kan du inte gå lika nära/förstora lika mkt, som med ett 1:1.

Bra köp i vilket fall alltså.

Nej, du "måste inte" ha adaptern.Den behövs (i fallet Tamron 90mm "1:2") bara för att åstadkomma 1:1-förstoringsmöjlighet.

1:1 är en gängse definition på ett "äkta" makro.
Som exempel på en sensor med storlek 24 x 36mm kommer ett motiv som är just 24 x 36mm stort att helt fylla sensorn, dvs utgöra hela bildytan.

1:2 fyller alltså halva sensor-/bild-ytan, inte dåligt det heller!

Visst är även Tamron 90:an ett "makro", i betydelsen "ett närbildsobjektiv", bara att om det är ett 1:2 kan du inte gå lika nära/förstora lika mkt, som med ett 1:1.

Bra köp i vilket fall alltså.

Hejsan Mats.

Tack för din specifikation =) det var lite som ja trodde då =)
men bra med en bekräftelse.
Har ju alltid varit nyfiken på Tamrons 90/ Di.. men är ju en kostnadsfråga.. *L

Tack =)

Finns recention här på fotosidan under produkter. Läs även tamrons egen sida www.adaptall-2.com/lenses/52b.html , www.l-foto.se i Vansbro har även optiken beg. Har även adaptrar till olika kameror. Likaså jag själv både till Pentax m42 och k-fattning och som sagts det är en macrokunstruktion men då den tillverkades behövdes det en lång snäckgång därav bara 1:2. Utdraget är då 45mm.

Ser att Tamarons hemsida inte hamnar där det var tänkt. Stryk allt efter com och sök vidare på adaptall.

Ok, men men... Nu är den iaf Inköpt :D och är Nöjd =)
Har dock försökt hitta den här i Recensionen på FS..
Hittar en som heter 52E, men är inte den...
den jag köpte heter 52EM ..? vad det nu är för skillnad..
de siffror man ser vid fästet (bländare..) finns inte på mitt objektiv..
Tack för alla svar =)

Blev nyfiken på Din optik. Har hittat den på en sida www.dyxum.com Finns som 2 varianter 52E och med autofokus 152E. M:t står som jag förstår för Minolta eftersom det tycks vara fast fattning och inte som på mitt ex. adaptall fattning. 7 recentioner finns även om det tog ett tag att hitta. Enklast var att söka på tamron 52 em. Jag har mao modell 52b till mina båda Pentaxkameror. Skärpan i recentionerna ( 52e ) hamnar på 4,5 till 5. Du får ha en trevlig tillvaro.

Blev nyfiken på Din optik. Har hittat den på en sida www.dyxum.com Finns som 2 varianter 52E och med autofokus 152E. M:t står som jag förstår för Minolta eftersom det tycks vara fast fattning och inte som på mitt ex. adaptall fattning. 7 recentioner finns även om det tog ett tag att hitta. Enklast var att söka på tamron 52 em. Jag har mao modell 52b till mina båda Pentaxkameror. Skärpan i recentionerna ( 52e ) hamnar på 4,5 till 5. Du får ha en trevlig tillvaro.

Hej jag har tittat på Dyxum med, men då linsen inte såg likadan ut så blev jag tveksam om det var samma?? men att det står M på min kan ju mycket troligt betyda Minolta.
bifogar några snabbtagna bilder på den.. som den på Dyxum så står bländartalen vid fästet, det finns inte på min..?

Tack för inlägget =)

Bilagor

• Fotosidan 004.jpg
    Fotosidan 004.jpg
    66 KB · Visningar: 237
  • Fotosidan 005.jpg
    Fotosidan 005.jpg
    67.7 KB · Visningar: 233
  • Fotosidan 006.jpg
    Fotosidan 006.jpg
    66.9 KB · Visningar: 244
ANNONS