Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 90/2.8 macro eller 55-300mm dx vr

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasI

Medlem
Hej!

Har väldiga svårigheter med att bestämma mig vilket objektiv jag skall köpa och frågar er vilket som är mest värt.

Självklart beror det på vad man vill fotografera, men jag gillar absolut macrofotografering men känner även att jag skulle vilja ha en superteleglugg också.

Har just nu ett kitobjektiv 18-55 och undrar om ex en Tamron 90mm skulle kunna ersätta det objektivet, men ändå kunna fotografera "allround", som även ha ett macro som ett plus i kanten. Eller skulle ett 55-300mm vara den bästa ersättaren?

Har läst att 90 gluggen är mycket skarp gentemot 55-300an.

Har ni några erfarenheter utav dessa två gluggar?
Vilken hade ni valt?

http://www.mediamarkt.se/mcs/produc...KON-MOTOR,90952,510310,469805.html?langId=-16
http://www.mediamarkt.se/mcs/produc...NIKKOR-VR,90952,510310,451262.html?langId=-16

Motivera gärna varför! Är evigt tacksam för svar



//AndreasI
 
Jag, ingen av dem...

1 Inte intresserad av macro.

2 Absolut inte intresserad av telen som mörkar ner sökaren till 5,6.
Var beredd att hosta upp pengarna för 120-300/2,8 men efter 10 minuters test utanför butiken fick det bli 70-200/2,8 + 1,4 telekonverter.
Telekonvertern gör bilderna mjukare men det fick bli så främst Pga vikten när man vill resa.

Sen idén att ersätta 18-55 med ett fast 90 måste jag erkänna att det i mina ögon verkar vara en konstig idé.
 
Jag, ingen av dem...

1 Inte intresserad av macro.

2 Absolut inte intresserad av telen som mörkar ner sökaren till 5,6.
Var beredd att hosta upp pengarna för 120-300/2,8 men efter 10 minuters test utanför butiken fick det bli 70-200/2,8 + 1,4 telekonverter.
Telekonvertern gör bilderna mjukare men det fick bli så främst Pga vikten när man vill resa.

Sen idén att ersätta 18-55 med ett fast 90 måste jag erkänna att det i mina ögon verkar vara en konstig idé.

Ok :/ Tyvärr har jag en begränsad budget så har inte råd med ett 70-200 glugg.

Har läst om telegluggen och den blir väldigt dålig i sämre ljusförhållanden ja.
Och om 90 gluggen har jag läst att den är bra vid macro, landskap och porträtt.

Men skulle vilja ha någon bra allround glugg för max 4000kr som är bättre än 18-55.
 
Hej!

Har väldiga svårigheter med att bestämma mig vilket objektiv jag skall köpa och frågar er vilket som är mest värt.

Självklart beror det på vad man vill fotografera, men jag gillar absolut macrofotografering men känner även att jag skulle vilja ha en superteleglugg också.

Har just nu ett kitobjektiv 18-55 och undrar om ex en Tamron 90mm skulle kunna ersätta det objektivet, men ändå kunna fotografera "allround", som även ha ett macro som ett plus i kanten. Eller skulle ett 55-300mm vara den bästa ersättaren?

Har läst att 90 gluggen är mycket skarp gentemot 55-300an.

Har ni några erfarenheter utav dessa två gluggar?
Vilken hade ni valt?

http://www.mediamarkt.se/mcs/produc...KON-MOTOR,90952,510310,469805.html?langId=-16
http://www.mediamarkt.se/mcs/produc...NIKKOR-VR,90952,510310,451262.html?langId=-16

Motivera gärna varför! Är evigt tacksam för svar



//AndreasI

Bli svårt att jämföra ett fast macro med en superzoom. Har ett Tamron 90mm macro, superzoomar är inget för mig.
Tamron 90mm macro är ett knivskarp och ljusstarkt objektiv. Enda negativa enl mig är den långsamma autofokusen. Utöver macro funkar det även väldigt fint för portträtt.
 
Bli svårt att jämföra ett fast macro med en superzoom. Har ett Tamron 90mm macro, superzoomar är inget för mig.
Tamron 90mm macro är ett knivskarp och ljusstarkt objektiv. Enda negativa enl mig är den långsamma autofokusen. Utöver macro funkar det även väldigt fint för portträtt.

Autofokusen bryr jag mig inte om så mycket.

Fungerar den även för annat än just macro och portträtt?
 
Funkar fint att fota det mesta med, som inte behöver snabb autofokus. Är väl brännvidden som kan bli en begränsning, blir ju ett fast teleobjektiv.

Ja det blir ju ett fast teleobjektiv..

Jag har riktigt ångest över vilket beslut jag skall ta!

Vet du annars något annat objektiv som funkar som allround med mycket bra skärpa och bildkvalite för runt 4000kr?

Annars får jag väl köra på ett Tamron 90, tror inte jag kommer bli besviken.
 
Ja det blir ju ett fast teleobjektiv..

Jag har riktigt ångest över vilket beslut jag skall ta!

Vet du annars något annat objektiv som funkar som allround med mycket bra skärpa och bildkvalite för runt 4000kr?

Annars får jag väl köra på ett Tamron 90, tror inte jag kommer bli besviken.

Kan du tänka dug begagnat? Du kan du köpa ett fast 35mm f1.8, kostar typ 1800kr nytt och 900kr beg, finfint normalobjektiv. Ett Tamron kan du få för runt 2000kr, tex från mig :).

Då har du ett fint och ljusstarkt normalobjektiv och ett riktigt vasst macro/tele för ca 4000kr
 
Kan du tänka dug begagnat? Du kan du köpa ett fast 35mm f1.8, kostar typ 1800kr nytt och 900kr beg, finfint normalobjektiv. Ett Tamron kan du få för runt 2000kr, tex från mig :).

Då har du ett fint och ljusstarkt normalobjektiv och ett riktigt vasst macro/tele för ca 4000kr

Jag har svårt för begagnade saker hehe..

Jag får fundera lite på det.
 
Normalzoom

Hej,

Om du kan tänka dig en normalzoom med litet bättre omfång än 18-55
tycker jag Sigma 17-70 2.8-4.0 HSM OS är helt ok.

Inte lika skarpt som en fast 35 eller 50, men mycket bättre än kitgluggen och Nikons 18-105.
Men som alltid med Sigma, kolla att det fokuserar rätt med din egen kamera I butiken innan köp.
Sigmas kvalitetskontroll....

Jag hade tur, fick en riktigt skarp 17-70 på första försöket.
"Fuskmacro" möjligheten är också rätt ok. Ersätter inte ett riktigt macro,
men bra att ha ändå.

Och du köpa ett nytt I butik för under 4.000.

55-300 skulle jag aldrig ens fundera på som enda objektiv. För dålig skärpa, ljusstyrka, byggkvalitet. Och begränsande omfång.

Lycka till med valet.

Mikael
 
Man kan se det så här oxå.
Det finns inga dåliga makroobjektiv. Alla är bra. Vilket man bör välja beror på vad man ska fotografera. Vilken bildvinkel behöver du för att fånga det du vill. O vilket avstånd från motivet vill du kunna jobba?
I princip kan du inte välja fel, och det talar för makroobjektivet.
 
Mickecrow - Tack, skall kika efter Sigma 17-70 2.8-4.0 HSM OS !

Erik Schalin - Stämmer bra. Men jag tror att jag har bestämt mig för ett Tamron 90. Blir nog garanterat nöjd
 
Läser på objektivguiden om gluggen, och min Nikon D3200 står inte med i listan som gluggen är kompatibel med?
 
Ok

Läser på objektivguiden om gluggen, och min Nikon D3200 står inte med i listan som gluggen är kompatibel med?

Jag är ingen Nikonist och har ingen koll på Nikons varianter på fokusmotorer i hus eller objektiv. Det finns kanske andra kortare makroobjektiv som fungerar? Jag har själv använt ett 50 mm makro på en Canon 40D lite varstans men också i alperna. Det fungerade utmärkt, men då är jag lite åt telehållet och fotar helst med ett kort tele i alla möjliga situationer.

Kollade lite på Cyberphoto och där står det att objektivet har inbyggd fokusmotor! (Dvs det kom med då jag klickade för inbyggd fokusmotor i sökningen) Borde funka, men ring dit o fråga - de är mycket proffsiga och seriösa.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni40micro
 
Om man bara vill ha ett objektiv inkl makro så fungerar nikons 40/2,8 fint, har det själv och det är skarpt och bra dock väldigt kort arbetsavstånd i makro.

Föreslår att du bygger på din objektivpark efter hand, men köp inget nytt som du inte tror du kommer att stanna vid, om du tex tittar på ScandinavienPhoto begagnadlista så kanske det finns något där som passar.
 
Cyberphoto.se
Välj objektiv
Välj Nikon
Välj Fattningen Nikon F
Välj har inbyggd fokusmotor
Välj makro

Nu ser du alla makroobjektiv som du kan köpa o använda OCH få autofokus.
 
Och när du gjort det, så kollar du in Köp/Sälj här på fotosidan.

Är du höginkomsttagare eller är anställd fotograf på en firma, så är det ju nytt med nylukt som gäller helt klart.

Är du inte det, kolla in begagnatmarknaden.
Är du själv rädd om din kamerautrustning?
Faktum är att dom flesta som bryr sig, vårdar sina hus och objektiv som sina små bebisar.
Så det är rätt svårt att göra bort sig som köpare om man har lite sunt förnuft.

Köpa nytt och ha 4 objektiv, eller köpa begagnat och ha 7 objektiv som funkar lika bra (?) Tåls att tänka på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.