Annons

Tamron 85/1.8 VC - märkligt fel på ny glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Innan jul fick jag leverans av nya Tamron 85/1.8 Di VC USD. Det fokuserade fel rätt så kraftigt så jag returnerade det.

Idag fick jag ett nytt exemplar. Började förstås testa. Tog ett 20-tal testbilder. På min 5Dmk3 såg det rätt bra ut, på min 5Dmk4 såg det ut att behöva lite justering.

Tog en fika och satte sedan igång med att mikrojustera på min 5Dmk4. Då uppstod ett väldigt märkligt problem! Bilden får en "ring" runt bildens centrum. Bildens mitt blir också förmörkad. Jag såg problemet direkt på kamerans skärm. När jag sedan tog in bilderna i Lightroom - då syns inte längre problemet!!!

Jag slog över kameran till att spara både JPG och RAW och då syns problemet även på JPG-bilden i datorn.

Om jag bländar ner från 1.8 till 2.8 så flyttas problemet "utåt" i bilden, bländar jag ner mer så försvinner "ringen".

Det mest märkliga är att om jag flyttar över objektivet till min mk3 så försvinner problemet!!

Problemet var heller inte från den absoluta början, jag tog ett 10-tal bilder som var OK innan problemet började.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt??

Här är ett bildexempel:

Bilagor

• Fel.jpg
    Fel.jpg
    73.4 KB · Visningar: 48
Tack, det verkar vara så. Mycket märkligt att jag lyckades ta några bilder utan att se felet (eller så kanske jag inte var observant nog??)

Nåväl, slog av korrigeringen och då försvann problemet.

Jag misstänker att dessa korringerar saknar betydelse för mig som bara fotar RAW så de kan väl lika gärna vara av för alla objektiv? Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar